13

Arie Brundel Koen van Hamburg gortig tarief heeft ingesteld bij zijn thuislaadpaal als hij de leaseauto zakelijk aan het laden is. En wat de laadpas betreft: er zijn in de markt zoveel variaties op abonnementen en laadtarieven. Van Hamburg. “Bedenk dat er ruim 20 grotere aanbieders zijn van laadpassen, ieder met zijn eigen kostenstructuur. En vergeet daarbij de roamingkosten niet. Het is voor een bedrijf een flinke zoektocht om een pas te vinden die past bij het laadgedrag van de werknemers. Een eenvoudige analyse van ons leert al dat er veel bespaard kan worden door goed te kijken welke laadpas/laadpaal past je bedrijf!” Al die ervaring van Fleet Support met de kosten van elektrisch laadinfrastructuur heeft flink wat data opgeleverd. Kennis die nu is gestopt in e-Manager. Een nieuw programma, onlangs gepresenteerd op de EV Experience op Zandvoort, die bestaat uit drie producten. Allereest Insights, waarbij Fleet Support de huidige situatie analyseert en het besparingspotentieel in kaart brengt. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken welke laadpas past bij welk bedrijf. Vervolgens is er Control. Ofwel: e-Manager controleert de data, houdt de administratie bij van laadpas en-paal en doet rapportages. Het laatste onderdeel is Complete. In dit programma ontzorgt Fleet Support de klant op alle vlakken en coördineert en managet het totale proces. Inclusief aanvraag, onderhoud, plaatsing van de laadpaal en laadpas. Dit doen Fleet Support in samenwerking met EV Company. Brundel: “Veel fleetowners zien alle laadinfrastructuur en bijbehorende laadpassen als een soort blackbox. Wij geven met e-Manager inzicht in deze materie. Bedenk dat als je alleen al 500 euro per jaar per auto bespaart, dat dit op een vloot van 500 voertuigen gewoon 2,5 ton is. Per jaar!” Leaserijders verplicht naar EV De urgentie om te sturen op de kosten van laden zien Brundel en Van Hamburg duidelijk toenemen bij hun klanten. Vooral natuurlijk bij die bedrijven die de overstap naar elektrisch al gemaakt hebben en waarbij misschien de komende twee jaar nog plug-in hybrides worden toegestaan maar daarna ook niet meer. Het in september gepubliceerde Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) liet al zien dat nu al één op de drie bedrijven in Nederland de leaserijders verplicht om in een elektrische auto te rijden. Dat percentage verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar nu 30 procent. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs al op 60 procent. Het duurzaamheidsbeleid van Nederlandse werkgevers is daarmee de belangrijkste aanjager van de elektrische auto geworden, concluderen de onderzoekers van VMS | Insight die het onderzoek uitvoeren. Welke besparingen e-Manager per bedrijf kan realiseren hangt af van veel factoren. En algeheel percentage wil Van Hamburg er niet op plakken. Maar de voorbeelden zijn talrijk. Neem bijvoorbeeld roaming: 10 x per jaar ‘vreemd’ laden brengt extra kosten met zich mee, waarbij de verschillen tussen aanbieders groot zijn. “Hier hebben we onlangs voor een klant toch 250 euro per jaar per berijder kunnen besparen door te kiezen voor een andere leverancier. En ook thuisladen is in de regel goedkoper dan publiek laden, maar het thuisladen moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Kortom, er zijn zoveel variaties, maar met e-Manager maken we dat uiteindelijk per bedrijf inzichtelijk.” | 13 Fleet Support

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication