Alphabet ziet partnership met ABS Autoherstel inniger worden “Goed en efficiënt schadeherstel heeft zoveel invloed op onze operatie” De gemiddelde schadelast van voertuigen stijgt al jarenlang. Waarbij de elektrische auto in de schadebranche toch wel geldt als de grote disrupter. Tel daarbij op de capaciteitsproblemen, voornamelijk vanwege een tekort aan personeel, de langere plantijden voor bijvoorbeeld leasemaatschappijen en de komst nu van nieuwe ‘onbekende’ Aziatische merken. Kortom: uitdagingen te over. Hoe kijkt een leasemaatschappij hier tegenaan? En het schadebedrijf? Fleet & Lease bezoekt ze beiden. Allereerst de leasemaatschappij. Alphabet is al sinds jaar en dag klant bij ABS Autoherstel. In totaal brengt de leasemaatschappij bijna al haar schadeherstelwerkzaamheden onder bij drie verschillende universele schadeherstelketens. Niet alleen om de prijzen en kwaliteit scherp te houden, benadrukt Arlène Smits, teamleader Damage Control bij Alphabet. Een universele hersteller kan alle soorten schade aan verschillende voertuigmerken afhandelen. Dit zorgt voor efficiëntie en eenvoud in het inkoopproces. “Met één partner kunnen alle schadeherstelwerkzaamheden worden gecoördineerd, wat de communicatie en afstemming vergemakkelijkt. Een universele hersteller heeft doorgaans ook een groter netwerk van locaties, waardoor de leasemaatschappij meer flexibiliteit heeft in het aanbieden van herstelmogelijkheden voor klanten”, aldus Smits. Oplopende kosten Toch draait het niet alleen om een landelijke dekking, flexibiliteit en – uiteraard - tarieven. De samenwerking met een autohersteller als ABS heeft Smits de laatste jaren alleen maar inniger zien worden. Dat heeft onder andere te maken met het thema duurzaamheid. Inmiddels geen vrijblijvend onderdeel meer in de samenwerking, maar een noodzakelijk iets waarover gedetailleerd gerapporteerd moet worden. Helemaal vanaf 2025 als nieuwe wetgeving van kracht 14 |
15 Online Touch Home