15

“Ik weet dat ik op ze kan bouwen en zie onze gezamenlijke uitdagingen met vertrouwen tegemoet” wordt waarin een leasemaatschappij bijvoorbeeld zijn hele keten moet doorlichten op het gebied van duurzaamheid. “Met ABS hebben we daarover afspraken gemaakt in onze samenwerkingsovereenkomst. We verwachten daarin dat ze ons ook op de hoogte houden van de vorderingen. En er worden stappen gemaakt, dat zien we heel duidelijk. Stappen om bijvoorbeeld het energieverbruik terug te dringen. Het is mooi om te zien hoe een traditionele branche als het schadeherstel voortvarend de zaken oppikt.” De toenemende schadelast is ook zo’n grote gezamenlijke uitdaging. Gezamenlijk, want een leasemaatschappij ziet natuurlijk ook de oplopende kosten met betrekking tot onderdelen en de (dure) techniek die tegenwoordig wordt gebruikt in moderne auto’s. Per kwartaal heeft Smits overleg met ABS waarin alle cijfers en gegevens de revue passeren, gebaseerd op eerder afgesproken KPI’s. “Om hiermee om te gaan, is het belangrijk om een partner te hebben die schaalvoordelen kan bieden, investeert in opleiding en technologie, en een efficiënte bedrijfsvoering heeft.” Snelle doorlooptijden Maar Alphabet verwacht van een universele hersteller allereerst een hoogwaardige kwaliteit van herstelwerkzaamheden, waarbij de veiligheid en de integriteit van de voertuigen gewaarborgd blijven. Daarnaast snelle doorlooptijden en een hoge mate van klantgerichtheid, zodat de impact voor de leaseklanten minimaal is. Andere punten die Smits noemt: transparante communicatie over de voortgang en kosten van de herstelwerkzaamheden. En proactief meedenken over mogelijkheden om de kosten te beheersen, zonder in te boeten op kwaliteit. “Goed en efficiënt schadeherstel heeft zoveel invloed op onze operatie. Je moét dan gewoon samen optrekken.” Overleg is er ook met betrekking tot de komst van de nieuwe, Aziatische elektrische modellen. In de lease zie je deze auto’s het eerst verschijnen. En al heel snel ziet ABS deze merken ook in de werkplaats komen. Maar om vervolgens de auto’s te herstellen, is men wel afhankelijk van fabrieksinformatie en natuurlijk onderdelen. Die ‘logistiek’ hebben nog niet alle merken goed voor elkaar. ‘Rijdende gereedschapskist’ Overigens geldt het belang van een snel en efficiënt schadeherstelproces helemaal voor grijze kentekens. Iedere dag dat zo’n ‘rijdende gereedschapskist’ stilstaat, kost omzet. Vervangend vervoer is niet zomaar te regelen. Maar ook die expertise vindt Alphabet bij ABS Autoherstel. En als er onvoorziene problemen opdoemen? Smits vindt daarbij altijd snel een luisterend oor bij ABS. “Het zijn superfijne korte lijntjes. “Na 20 jaar aan de sales kant van onze organisatie te hebben gewerkt heb ik 3 jaar geleden de overstap gemaakt naar de operationele kant. ABS heeft mij als een echte partner wegwijs gemaakt in de schadeherstelbranche. Ik weet dat ik op ze kan bouwen en zie onze gezamenlijke uitdagingen met vertrouwen tegemoet.” Alphabet stelt als voorwaarde dat een merk de aftersales op orde heeft voordat ze de auto’s in het portfolio van merken opnemen. Overigens is ieder automerk wettelijk verplicht om tijdig alle relevante technische informatie beschikbaar te stellen aan onafhankelijke reparateurs zoals ABS. Maar de praktijk is vaak weerbarstiger; het lijdt soms tot lange doorlooptijden binnen de schadeherstelketen. Arlène Smits | 15 ABS Autoherstel

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication