Euromobil ook als gesprekspartner voor flexibele mobiliteit “ Heerlijk om te zien dat je dan écht die flexibele en betrouwbare partner kan zijn” Euromobil neemt op de (zakelijke) autoverhuurmarkt een bijzondere positie in. Als overkoepelende verhuurorganisatie van de VAG-dealers beschikt het maar liefst over een wagenpark van 15.000 voertuigen, 40 vestigingen en 150 uitgiftepunten. Al bijna 30 jaar in Nederland, maar vooral sinds corona maakt Euromobil grote stappen in omvang. En investeerde bovendien flink in digitaliserings- en professionaliseringsslagen. Dat maakt, volgens algemeen directeur Anneke Petersen, Euromobil misschien wel tot het best bewaarde geheim in de huurmarkt. “We mogen ons richting de zakelijke markt echt duidelijker positioneren als de shortlease en verhuur partner in Nederland.” Niet dat het slecht gaat met Euromobil. Integendeel. De vraag van fleetowners naar flexibiliteit is groot. Toch heeft Petersen niet altijd het idee goed op de radar te staan, dus werk aan de winkel, met name bij de (groot)zakelijke markt. Trots is Petersen op de goede reviews van bestaande klanten; jaarlijks houdt Euromobil klantmetingen met een ruime 8 als uitkomst dit jaar. Mooi vindt Petersen ook de gesprekken met bijvoorbeeld de HR-afdelingen van bedrijven. “Je ziet steeds vaker dat mobiliteit een HRaangelegenheid is. Dan hebben ze net met veel moeite nieuw personeel binnengehaald, dan moet er gewoon een goed mobiliteitspakket aan de arbeidsvoorwaarden vastzitten. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet meteen aan lange leasecontracten vastzit? Huren is dan een goede optie, maar wel met een jonge auto die de waarde en kwaliteit die je als werkgever wilt uitstralen.. Uiteindelijk wil je dat de werknemer denkt: deze werkgever heeft alles op orde!” Wat die auto’s betreft, zit dat bij Euromobil natuurlijk wel goed. De PON-merken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Volkswagen bedrijfswagens, bestrijken een groot deel van alle zakelijke leaseauto’s. Er is dus altijd wel een merk of model dat de werknemer weet te behagen. Inclusief elektrische auto’s. Voor die laatste groep heeft Euromobil onlangs zelfs een proefabonnement in het leven geroepen. Petersen: “Sommige organisaties zetten sterk in op CO2doelstellingen en dus op elektrisch rijden. Maar je moet het 30 | personeel natuurlijk wel meekrijgen. Om HR-afdelingen de tools te geven om mensen toch eens te triggeren om elektrisch rijden te ervaren, hebben we zo’n abonnement in het leven geroepen. Dit product hebben we dus echt gezamenlijk met klanten ontwikkeld.” ‘Mobiliteitsuitdagingen’ Maar Petersen ziet de taak van Euromobil breder dan alleen huur-EV’s te leveren. Het wil optreden als partner in het brengen van flexibiliteit. Voor bedrijven best wel een uitdaging in tijden van wisselende wetgeving, nieuwe doelstellingen op het gebied van milieu of andere (externe) factoren die invloed hebben op het mobiliteitsbeleid. “Op dat vlak sparren we samen met klanten. We hebben uiteraard de producten en diensten om flexibiliteit te brengen, maar bedrijven hebben vaak ook een gesprekspartner nodig op dit vlak. Een gemakkelijk benaderbare partij die meedenkt en wil meebewegen. Om te bepalen waar de echte uitdagingen zitten om met goede oplossingen te komen.” “Uiteindelijk wil je dat de werknemer denkt: deze werkgever heeft alles op orde!” Voor Euromobil betekent deze samenwerking ook om zelf een mooie balans te vinden tussen klanten als leasemaatschappijen, intermediairs– die voor het flexibele aanbod richting hun klanten vertrouwen op Euromobil - en rechtstreeks aan fleetowners. “Euromobil is in het verleden altijd sterk geweest om direct en snel te anticiperen. En nu bouwen we voort en door op een bredere, meer solide basis. Inmiddels hebben we ook een aantal onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen als overheid als klant, zoals de Nationale Politie en Defensie. Dat zijn, in de mix hele waardevolle relaties met een langetermijnperspectief”, aldus Petersen.
31 Online Touch Home