34

EV-quip brengt NRGKick laadkabels naar Nederland De laadkabel die de laadpaal overbodig maakt? Het Belgische laadinfrastructuurbedrijf EV-quip brengt de Oostenrijkse NRGKick laadkabels naar Nederland. Met behulp van adapters kan van elk stroompunt een laadpunt worden gemaakt, tot een maximaal laadvermogen van 22kW. In Nederland maakt machinebouwer Royal Reesink sinds kort gebruik van de laadkabels om de voertuigen van de mensen thuis op te laden. En is op die manier deels verlost van een ‘hoofdpijndossier’: de thuislaadpaal. EV-quip is de officiële importeur voor deze oplader voor elektrische auto’s die, volgens het bedrijf, de oplaadmogelijkheden voor de EV tot ver buiten openbare laadstations en niet-draagbare wallboxen uitbreidt. In België boekt het bedrijf al succes met de laadkabels van NRGKick. Maar de situatie bij onze zuiderburen is wat anders dan in Nederland. In België beschikken veel huishouden over krachtstroom of een 3-fase aansluiting. Dan kan probleemloos tussen de 11 kW of 22 kW met de kabels worden geladen. In Nederland komt zo’n aansluiting minder vaak voor. Toch biedt de laadkabel ook in Nederland een mooie toevoeging op bestaande laadinfrastructuur. Daar zijn althans Xavier Gulix en Louis Vandebeeck van EV-quip van overtuigd. Want ook in een gewoon stopcontact kan er gedurende de nacht tussen de 150 en 200 km mee worden opgeladen. “Genoeg om de volgende dag weer op pad te gaan, naar werk of naar een klant. Daar kan vervolgens de auto weer aan de laadpaal worden gehangen. We moeten af van de perceptie om de elektrische auto steeds maar vol te willen laden; bij een EV laad je bij zoveel als je nodig hebt”, aldus Gulix. Flexibiliteit en kostenvoordeel Het grote voordeel van laden via een kabel is natuurlijk dat men niet afhankelijk is van een (dure) thuislaadpaal. Als er thuis of op het werk de beschikking is over een 3 fase aansluiting of, zoals op veel bouwplaatsen het geval is, een krachtstroomaansluiting, dan kan via de NRGKick laadkabel tot 22kW worden geladen. Dat maakt de kabels bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bouwbedrijven waar veel elektrisch wordt gereden. Vandebeeck: “Bouwbedrijven zijn een van de doelgroepen die we in het vizier hebben. Op werkelijk iedere stroombron past onze kabel. Het geeft een enorme flexibiliteit en kostenvoordeel. En wagenparkbeheerders zijn verlost van het installeren van een thuislaadpaal. Vaak een ‘hoofdpijndossier’ omdat er van alles moet worden geregeld bij de werknemer thuis. Louis Vandebeeck en Xavier Gulix van EV-quip 34 |

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication