Autotelex: prijsdruk EVoccasion door SEPP (even) van de baan Eerder meldde restwaardespecialist Autotelex een flinke prijsdruk te zien op tweedehands elektrische auto’s. Maar dat was voor bekend werd dat de SEPP, de subsidiepot voor elektrische occasions, weer terugkwam. Met ruim 20 miljoen extra. Autotelex constateert zeker nog een restwaardedaling bij elektrische personenauto’s, maar die begint steeds meer op een normale afschrijving in de tijd te lijken, zoals bij elke andere auto. Zelfs de gevolgen van de in de media voorspelde tsunami van Tesla’s Model 3 uit 2019, die nu hun leasecontract uitdienen, blijken vooralsnog mee te vallen. Van de 30.000 in 2019 verkochte Model 3 er in ieder geval al 14.000 ‘verhandeld’, blijkt uit de cijfers. Er zitten dus nog 16.000 aan te komen. “Wat daarbij opvalt is dat ook van de piekmaanden november en december 2019 (samen goed voor zo’n 16.000 nieuwverkopen) er al ruim een derde zijn weg naar een nieuwe eigenaar (al dan niet bedrijfsmatig) heeft gevonden”, aldus Joost Klaren van Autotelex. Ver onder de 15.000 euro Autotelex verwachting is bovendien dat een deel van het aantal december auto’s in 2025 zal worden verhandeld. “Tellen we daar nog de groeiende export bij met vanaf juli minstens 500 per maand, dan is er al minder reden om aan te nemen dat de restwaarden zo extreem onder druk komen te staan richting het eind van het jaar. Ook het huidige aanbod op de occasion websites is minder dan bijvoorbeeld een Ford Focus of Mercedes Benz A-klasse.” Prijzen van ‘ver onder de 15.000 euro’ begin 2025 verwacht Autotelex niet. Maar vooral de decemberpiek blijft wel wat onvoorspelbaar. Een pluk van 7.800 auto’s zal zijn weg nog moeten vinden de aankomende tijd. Des te meer leasemaatschappijen en (groot)handelaren kans zien het aanbod uit te smeren over de eerste maanden van 2025, des te beter zal een restwaardedip voorkomen kunnen worden, denkt Klaren. “Elke ervaring uit het verleden (Prius, Mégane, 308, V40, Outlander) heeft geleerd dat na de dip de restwaarden altijd weer opleven. De dip kan dus door geleidelijk aanbieden zoveel mogelijk worden voorkomen.” Overigens zal na de Model 3 de Volkswagen ID.3 aan de beurt komen. Daarvan zijn er in 2020 11.000 van verkocht, ruim de helft hiervan in december. Het is nog wat vroeg om voorspellingen te doen, maar Autotelex verwacht een vergelijkbaar patroon als bij de Model 3. De perceptie van een ‘verouderd model’ zal bij de ID.3 bovendien eerder een rol gaan spelen dan bij de Model 3. Dat geeft extra restwaardedruk. Volgt de Volkswagen ID.3 de Model 3 op wat betreft restwaardeperikelen? elke dag | 9 Trends in Autoleasing
10 Online Touch Home