24

bp als (laagdrempelige) transitiepartner “Voor veel bedrijven is het momenteel een flinke puzzel die gelegd moet worden” Bij energieconcern bp ziet men in de transport- en logistieke markt de ene overname na de andere plaatsvinden. Het zijn met name de kleinere en middelgrote wagenparken die worstelen met de investeringen die nodig zijn om het park te verduurzamen. Want dat laatste moet gebeuren. “Uitstel wordt zeker geen afstel”, benadrukt Jaap Vermeijden van het bp Fleet team. “En dan kan je maar beter een partner hebben die je daarin ondersteunt.” Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, benadrukt Tom van Mourik, binnen bp verantwoordelijk voor onder andere het bestelwagensegment. “Voor de transportmarkt is Bio-LNG en ook HVO100 een alternatief voor de elektrische truck. Die laatste moet natuurlijk passen binnen je operatie. We zien een deel van onze klanten momenteel de investering in elektrische trucks en bestelwagens nog uitstellen. Maar van hún klant of vanwege regelgeving moeten ze wel een verduurzamingsslag doen.” Per transportbedrijf liggen de kosten die gepaard gaan met verduurzaming volledig anders. Waar de één door de klant wordt gecompenseerd voor het gebruik van de wat duurdere HVO100, investeert de ander zelf in een elektrische truck. Dan ligt het omslagpunt weer anders. “Maar moet je straks met een voertuig de binnenstad in, ben je door de zero-emissiezones wel gedwongen om dat elektrisch te doen. Voor veel bedrijven is het momenteel een flinke puzzel die gelegd moet worden”, zegt Ferdi Agerbeek die momenteel bij veel klanten van bp de transitieplannen* uitgebreid vastlegt zodat bp-klanten ook van elkaar kunnen leren. Mobility hub Bodegraven Wat betreft die klanten: was bp ruim 10 jaar geleden vooral vertegenwoordigd bij kleinere transportbedrijven, inmiddels zijn het ook de ‘grote jongens’ die bij bp aankloppen. De energiereus heeft daarvoor ook alles in huis en – nog belangrijker volgens Vermeijden – opereert proactief en staat dicht bij de klant. “Klanten hebben één contactpersoon en we werken waar mogelijk tailormade oplossingen uit. Dat is anders dan sommige concurrenten, die een minder persoonlijke aanpak hanteren. Wij geloven in samen naar de brandstofmix van morgen toewerken.” Die flexibiliteit is ook nodig in deze transitietijden, benadrukt Agerbeek. Als een deel van de voertuigen overgaat naar elektrisch bijvoorbeeld, verandert ook het onderliggende (laad)netwerk. Met bp pulse heeft bp inmiddels een eigen netwerk opgebouwd van 15 laadpleinen in Nederland, 17 in het laatste kwartaal. Onlangs nog is in Bodegraven een mobility hub opgeleverd, compleet met alle brandstoffen en 300kW (snel)laden voor vrachtwagens. Zo’n netwerk moet je opbouwen. Dirk-Jaap Vermeijden (Jaap.Vermeijden@ec1.bp.com) ziet dat transportbedrijven zoekende zijn Co-creatie CSRD Ander voorbeeld van die flexibiliteit: Vermeijden werkt momenteel gezamenlijk met een klant – een groot bouwbedrijf en actief in vier landen waaronder Nederland - aan een dashboard waarop precies te zien is of de geladen stroom, zelfs bij een berijder thuis als die via de bp-partner Vattenfall een thuislaadpunt heeft laten installeren, groen is of grijs. Het is feitelijk een uitgebreid terugbetalingsportaal, waarin de kosten die een werknemer maakt met thuisladen automatisch wordt verrekend met de werkgever. “Hierin gaan we nu ook de groene energiecontracten hangen waarvan we weten dat de stroom écht groen is. Op die manier kan een bedrijf precies achterhalen welke aandeel van de energie groen is. Dat is straks ook nodig vanuit de 24 |

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication