19

Maar ook kunnen grotere partijen onder eigen naam een veiling bij AUTO1.com organiseren. Dan kan bijvoorbeeld een leasemaatschappij zijn complete batch aan voertuigen kwijt. Voor potentiële kopers wel zo overzichtelijk, en voor de aanbieders levert het doorgaans voor meer auto’s biedingen op waarbij de opbrengsten ook hoger liggen. Eén klik op de knop Wat AUTO1.com echter nu uniek maakt, is de mogelijkheid voor kopers om de auto’s te financieren bij AUTO1.com. Het is al langer de wens van Veldkamp om dit ook in Nederland aan te bieden, nadat het vorig jaar eerst in Duitsland succesvol werd geïntroduceerd. “Het maakt het proces zoveel sneller en efficiënter. Normaal gesproken doen onze kopers een bestelling, dan gaat de administratie aan de slag met de facturen en pas nadat er betaald is – dat kan een paar dagen duren – gaan de auto’s het proces in. Nu kunnen ze met één klik op de knop meteen door.” Uiteraard geldt voor de lening een (gebruikelijke) rente. Veldkamp ziet ook dat autobedrijven met de financieringsoptie meer kunnen inkopen en sneller rendement eruit kunnen halen. “Doorgaans hebben autobedrijven een bepaald budget of moeten bij hun bank aankloppen voor financiering. Voordat dit rendeert, duurt wel even. Hun aankopen moeten immers eerst verkocht worden. Bij een financiering bij ons kunnen ze eerder rendement halen, alleen al omdat het proces veel sneller gaat. Ze kunnen ook beter en flexibeler inspringen op het aanbod; eventueel meer aankopen doen bij voor hen interessante aanbiedingen. Het levert voordeel op voor zowel onze afnemers van voertuigen als de aanbieders.” Unieke prijzen Dit financieringsproduct wordt de komende tijd verder uitgerold in Europa. De successen in Duitsland zijn groot en Veldkamp ziet nu al de positieve reacties in Nederland, ook al is het pas onlangs gelanceerd. Omloopsnelheid is daarbij het begrip. Veldkamp spreekt van het bieden van zoveel mogelijk comfort voor zijn klanten, zowel voor de kopers als de aanbieders. Van ‘mobile evaluators’ die helpen bij defleet activiteiten van fleetowners en leasemaatschappijen tot de EVA-app waarin alle gegevens die belangrijk zijn voor | 19 het evaluatieproces gemakkelijk binnen 15 minuten door de verkoper kunnen worden verzameld. Uiteindelijk draait het allemaal om de opbrengst van de voertuigen. Voor een leasemaatschappij zit daar soms het verschil tussen winst en verlies op een leasecontract. Veldkamp: “Ons afzetkanaal over 30 Europese landen maakt dat we unieke prijzen kunnen ophalen. Waarbij wij het hele proces ontzorgen, inclusief eventuele claims, en de logistiek waarbij wij de auto’s overal in Europa kunnen halen en leveren. Waarbij wij dus dat enige aanspreekpunt zijn. De kosten bij het uitbesteden van het gehele remarketing proces zijn verwaarloosbaar vergeleken met de opbrengsten van de auto’s.” AUTO1 Group Price Index daalde lichtjes in september 2024 De AUTO1 Group Price laat een kleine daling zien van de prijzen van gebruikte auto's in september 2024. De index daalde van 137,3 in augustus naar 136,8 in september, wat een min van 0,4% oplevert. In augustus stegen de prijzen nog met 0,3 procent. Vanaf januari dit jaar zijn de prijzen van occasions nu gedaald met 3,7 procent. Op jaarbasis zijn de prijzen voor gebruikte auto’s tussen september 2023 en september dit jaar met 7,6% gedaald. Ondanks deze dalingen blijven de prijzen van gebruikte auto’s 15,6% hoger dan vóór de COVID-pandemie, zoals gemeten in september 2019, toen de index 118,3 bedroeg. AUTO1

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication