Handelsplatform AUTO1.com lanceert financieringsproduct “Alles om de omloopsnelheid te versnellen!” Het grote internationale handelsplatform AUTO1.com biedt nu ook aan haar Nederlandse klanten financiering aan. “Deze dienst zorgt voor nog meer comfort en snelheid, bovendien stelt het onze klanten in staat harder te groeien, waarin ze niet gelimiteerd worden door beschikbare financiële middelen’’, benadrukt B2B-directeur Ruben Veldkamp. Daarnaast heeft AUTO1 Group thematische veilingen geïntroduceerd, waarmee bijvoorbeeld een lease- of verhuurbedrijf zijn gehele batch’ aan voertuigen kan verkopen. Dit moet vraag en aanbod sneller bij elkaar brengen. Het verbinden van vraag en aanbod is natuurlijk de core business van een handelsplatform. En AUTO1.com is in Europa, met meer dan 60.000 partnerdealers in meer dan 30 landen, de grootste. Kopers hebben toegang tot een merkonafhankelijke voorraad van meer dan 30.000 geïnspecteerde tweedehands auto's. De occasionmarkt wordt voor zowel leasemaatschappijen als dealers steeds belangrijker, omdat het een belangrijke inkomstenbron is. Als B2B-directeur volgt Ruben Veldkamp alle ontwikkelingen in de markt nauwgezet. Daarvoor is onder andere de AUTO1 Group Price Index (zie kader) in het leven geroepen, die de prijsontwikkeling van occasions in de gaten houdt. Het moet partners helpen inzicht te geven in de prijsontwikkelingen van de occasionmarkt. Veldkamp: “De afgelopen twee tot drie jaar zijn de prijzen van occasions zeer volatiel geweest. Na een enorme stijging in coronatijd is er nu alweer enige tijd een dalende trend zichtbaar. Het laatste jaar, van augustus 2023 tot diezelfde maand dit jaar, zelfs een daling van bijna 7 procent. Dat is toch wel fors.” Thematische veilingen Maar de verschillen tussen de modellen en merken zijn fors. AUTO1.com heeft uiteraard zicht op alle handelsprijzen en weet dus welk merk of model waar op welke markt het meest oplevert. Al deze data wordt ingezet door AUTO1.com om tot juiste prijsbepalingen te komen voor het remarketing aanbod van autobedrijven, dealers en handelshuizen, evenals fleetowners, zoals leasemaatschappijen die hun voertuigen (internationaal) willen remarketen. Vraag en aanbod dus. “Maar het proces ertussen is net zo belangrijk”, benadrukt Veldkamp. “Voor de de-fleet activiteiten van fleetowners of leasemaatschappijen hebben we een hele reeks (logistieke) diensten beschikbaar om ervoor te zorgen dat hun voertuigen optimaal zichtbaar zijn op onze veilingen, toegankelijk voor al onze 60.000 potentiële kopers. Of sinds kort zelfs via speciale thematische veilingen, waarin bijvoorbeeld ex-rentals of leaseauto’s die hun contract hebben uitgediend in batches worden geveild. In de markt zien we partijen die specifiek op zoek zijn naar dergelijke auto’s, door ze thematisch aan te bieden, brengen we vraag en aanbod beter samen. Ruben Veldkamp 18 |
19 Online Touch Home