37

Webfleet: Dé 3 stappen voor een ‘veilige’ EV-transitie De transformatie naar elektrische mobiliteit is voor fleetowners ingrijpend. Want met het alleen vervangen van de voertuigen ben je er niet. Er dient zich een heel nieuw ecosysteem aan rondom de EV. Zomaar experimenteren is er ook niet bij; de eigen operatie mag immers niet in gevaar komen. “Operationele betrouwbaarheid is key”, benadrukt Taco Olthoff, directeur EV-Program bij Bridgestone Mobility Solutions, met Webfleet als Europees marktleider voor fleetmanagement. Als een van de weinige partijen in de markt kan zijn ‘corporate startup’ binnen het enorme Bridgestone de vele (transitie)stappen uitstippelen en ondersteunen. Vorig jaar publiceerde Webfleet het Electrifying Data-rapport, een groots opgezet onderzoek over de stand van zaken rondom elektrische mobiliteit op basis van telematicagegevens van Europese wagenparken. Daaruit bleek dat Nederlandse wagenparken met elektrische voertuigen gemiddeld 3.599 euro per voertuig per jaar kunnen besparen. Dit jaar is in kaart gebracht hoeveel van de voertuigen op basis van hun gereden ritten elektrisch hadden kunnen zijn. “Hieruit blijkt onder andere dat heel wat fleetowners de overstap naar EV’s al kunnen maken, of in ieder geval voor een groot deel van hun vloot. Bijvoorbeeld retailbedrijven; op basis van de ritten in de maand mei, een zeer gemiddelde maand in het jaar, hadden ruim meer dan de helft van de voertuigen al hun ritten kunnen volbrengen met elektrische bestelwagens op basis van het bereik van de nu beschikbare EV’s. Terwijl nog slechts tussen de 8 en 10 procent van de wagens al daadwerkelijk elektrisch is”, aldus Olthoff. Het is niet zomaar ‘giswerk’ waar Olthoff zich van bedient. Sterker nog, Webfleet wil vooral het giswerk úit de transitie halen. Daarvoor is voor de zomer onder andere de EV Transition Tool gelanceerd. Deze oplossing, de eerste die recht¬streeks voortkomt uit het onlangs geïntroduceerde EV Services Platform, laat klanten op basis van hun eigen wagen¬park¬ge¬gevens beoordelen in hoeverre ze klaar zijn voor elektri¬fi¬catie. Het maakt ook een inschatting van de totale eigen¬doms¬kosten (TCO), de opera¬ti¬onele kosten en de CO2-bespa¬ringen van de overstap op elektrische voertuigen. “Bovendien kunnen ze waardevolle inzichten krijgen in de meest geschikte EV-modellen en de geschatte laadin¬fra¬structuur die nodig is voor hun specifieke omstan¬dig¬heden”, benadrukt Olthoff. Operationele fase Uitgangspunt van dat alles is de operatie van de klant. Die moet gewoon doorgaan. Het moet ook de koudwatervrees weghalen bij fleetowners. Daarbij gaat het niet eens zozeer over de beslissing om elektrische voertuigen | 37 aan te schaffen – dat is vooral een financiële afweging en hoe je dat ‘rond krijgt’. Welke oplaadinfrastructuur heb ik hiervoor nodig? Olthoff noemt dit de eerste fase in het transitieproces. “Bedenk daarbij dat in onze Transition Tool klanten recht-streeks contact kunnen opnemen met EV-experts voor het uitvoeren van het overgangsplan en aanbe¬ve¬lingen voor oplaad¬sys¬temen en instal¬la¬tie¬ser¬vices.” Fase twee is, volgens Olthoff, eigenlijk de belangrijkste. Hij noemt het de operationele fase: “Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik gewoon mijn business kan blijven doen? Hoe houd ik het park rijdend en de planning overeind?” Tijdens deze operationele fase ook aandacht voor de chauffeurs. Met coaching valt namelijk enorm veel winst te behalen, weet Olthoff uit ervaring. “De slechtst presterende chauffeur haalt soms maar 50 procent van de range vergeleken met de best presterende chauffeurs. Met onze coachingoplossingen zag een klant het bereik van hun elektrische vloot met gemiddeld 17% toenemen. Dat betekent dat ze een zesde minder voertuigen moeten aanschaffen en een zesde minder moeten opladen. Reken uit je winst!” In de daaropvolgende, derde fase, gaat het vervolgens om optimalisatie. Als een bedrijf zeker is dat ze de vloot kunnen elektrificeren, en daarmee hun werk kunnen blijven doen, dan komt de fase waarin men kosten wil besparen. Bijvoorbeeld met smart charging om zoveel mogelijk te laden als stroom goedkoop is en verder te kunnen groeien zonder de stroomaansluiting te hoeven verzwaren. Webfleet

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication