6

Belangenorganisaties: kabinet zet mes in elektrische auto Belangenorganisaties als VNA, RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en Natuur & Milieu zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Niet de benodigde 40%, maar slechts 25% mag van het voertuiggewicht worden afgetrokken. Bovendien stopt de correctie ook nog eens eerder. Dit terwijl de volledige MRB-compensatie tot en met 2030 al goedgekeurd was door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Op basis daarvan zijn investeringen en bestellingen gedaan. “De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten. Dit tast het vertrouwen in de overheid aan”, aldus een verklaring van de gezamenlijke belangenverenigingen. Het een en ander werd duidelijk tijdens de presentatie van de Miljoenennota. De MRBkorting voor EV’s blijft weliswaar nog 75% in 2025, maar vanaf 2026 wordt de korting nog maar 25% en in 2030 naar 0. Alle verdere stimuleringsmaatregelen zoals SEPP en SEBA stoppen vanaf volgend jaar en het bijtellingspercentage voor EV voor zakelijke rijders wordt verhoogd naar 17%. Op het gebied van duurzaamheid is het daarom vooral de elektrische rijder die het moet ontgelden, stellen de clubs. Het kabinet snijdt in het correctie¬percentage voor elektrische auto’s in de motorrijtuigen¬belasting. En dat terwijl de verkoop van schone elektrische auto’s stagneert. RAI Vereniging ziet al fabrikanten die de productie terugschroeven. Voor minder CO2-uitstoot en minder stikstof is groei van het elektrische wagenpark essentieel. Dat belooft weinig goeds voor het behalen van de klimaatdoelen. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, stelt RAI-voorzitter Van Bruggen. Hogere prijzen aan de pomp Renate Hemerik, voorzitter VNA, ziet het terugdraaien van de beloofde gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen een tegenslag voor de verduurzaming van onze mobiliteit. “De overheid moet haar belofte nakomen en de beloofde compensatie volledig behouden om de overstap naar elektrisch rijden te blijven stimuleren. Boter bij de vis!” Bovendien: mochten er financiële tegenvallers ontstaan door onverwacht meer verkoop van elektrische auto’s, dan kunnen deze kosten bijvoorbeeld gedekt worden door inkomsten uit het nieuwe Europees systeem voor emissierechten (ETS-2). Dit houdt in dat brandstofleveranciers gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Dit wordt doorberekend via hogere prijzen aan de pomp. Vanaf 2027 krijgt de Nederlandse overheid zo jaarlijks al ongeveer één à anderhalf miljard euro aan opbrengsten, oplopend tot opgeteld vijf miljard tot en met 2030. Het kabinet wil deze inkomsten in de algemene middelen laten vloeien, in plaats van aanwenden voor verduurzaming van de mobiliteitssector. Europa heeft echter als uitgangspunt dat dit geld gebruikt wordt voor verduurzaming van vervoer, benadrukken de belangenverenigingen. 8.000,- euro Volgens de ANBW stijgen de kosten door verschillende overheidsregelingen de komende jaren zo hard dat je voor een gemiddelde elektrische auto die je in 2026 koopt al snel 8.000,- euro meer kwijt bent dan wanneer je dezelfde auto in 2022 gekocht had. Marga de Jager, CEO ANWB: “Dat er op termijn een einde komt aan de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s en de vrijstelling van wegenbelasting is logisch. Maar de snelheid waarmee deze stimuleringsmaatregelen nu worden afgebouwd is zo hoog dat we denken dat mensen gaan afhaken. Door deze snelle afbouw worden mensen die net een grote investering gedaan hebben in een elektrische auto plots geconfronteerd met een oplopende MRB-rekening.” In het regeerprogramma van het kabinet is wel een hervorming van de autobelastingen aangekondigd. VNA hoopt dat dit een einde maakt aan het jojobeleid waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten. VNA is voor behoud van een reëel en aantrekkelijk tarief in de bijtelling, een gehele gewichtscorrectie in de MRB en behoud SEPP en SEBA. Renate Hemerik van de VNA elke dag 6 |

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication