Enthousiast in Brugman over de presentatie onlangs van de nieuwe generatie elektrische bestelauto’s die vanaf 2026 op de markt moeten komen. De voertuigen zijn een resultaat van een samenwerking met Flexis een onafhankelijk bedrijf dat is opgericht door Renault Group, Volvo Group en logistiek dienstverlener CMA CGM Group. Drie modellen (Estafette, Goelette en Trafic) komen in eerste instantie op de markt, allen speciaal ontworpen voor stedelijke logistiek. Allen volledig connected zodat ze realtime gegevens naar de wagenparkbeheerders kunnen sturen. Er zijn al (internationale) intentieverklaringen getekend voor de levering van 15.000 stuks in 2026. Naast de voertuigen worden er ook diverse fleetmanagement-oplossingen gelanceerd. Allen op basis van een open platform waardoor de voertuigen naadloos moeten passen binnen bestaande systemen van klanten. zoals carsharing, fleet monitoring en laadoplossingen. Mobilize heeft zelfs voertuigen ontwikkeld speciaal voor last mile delivery. De koek is dus nog lang niet op. Brugman en zijn collega’s van fleetsales hebben sterke troeven in handen om de zakelijke markt verder te bewerken. Ze worden zelfs proactief benaderd door fleetowners en leasemaatschappijen of ze bijvoorbeeld een pitch willen doen voor de nieuwe Renault 5 E Tech, auto van het jaar 2025. Die willen ze graag aanbieden aan hun doelgroep. Brugman: “Zelf benaderd worden door potentiële klanten laat natuurlijk zien dat we geweldige kaarten in handen hebben…. Al die potentiële klanten zijn ook op zoek naar partijen met een visie. Daar kan je vervolgens je hele verhaal kwijt; dat geeft enorm veel energie.” “Zelf benaderd worden door potentiële klanten maakt een fleetsalesmanager maar zelden mee” Renault 5 E Tech electric en (snelle evenknie) Alpine A290 zijn Car of the Year 2025 Gigafabriek voor batterijen Dit nieuwe elan bij Renault komt volgens Brugman grotendeels door de Renaulution -plannen in 2021 gelanceerd door CEO Luca de Meo. Er is toen volop geïnvesteerd, zoals in een eigen gigafabriek voor batterijen, gelegen pal naast een grote productielocatie van Renault in Noordwest Frankrijk. Dit jaar komt het volledig in bedrijf. Ook werd in 2021 het nieuwe mobiliteitsmerk Mobilize opgericht, gespecialiseerd in mobiliteit- en fleet gerelateerde diensten Eindejaarsprint Uitdagingen zijn er uiteraard ook volop. De fiscale voordelen van elektrische auto’s worden minder, Brugman verwacht dit jaar nog wel een eindejaarsprint omdat de bijtelling op EV’s vanaf 1 januari 2026 van 17 naar 22 procent klimt. “Maar de grote corporates hebben al lang besloten dat het elektrisch moet. Dus dat blijft wel doorgaan. Renault heeft overigens in alle segmenten de keuze tussen elektrisch en hybride. Waarbij we qua gemiddelde uitstoot van alle producten het prima voor elkaar hebben; ook niet onbelangrijk als je zaken doet tegenwoordig met leasemaatschappijen. Eind dit jaar onthullen we ook nog de volledig elektrische Renault Twingo in het A-segment. Een welkome aanvulling in ons volledige elektrische aanbod.” Gaat de nieuwe Bigster zorgen voor een doorbraak van Dacia op de zakelijke markt? | 11 Renault
12 Online Touch Home