17

houdbaar. Een overige les uit de gezondheidszorg is overigens de focus op continue scholing en certificering van personeel. Daar doen we zelf al veel aan, maar het moet branchebreed beter worden opgepakt.” Edward Reinderts ABS test AI-tool Visual Intelligence ABS rondt momenteel een test af met Solera’s Visual Intelligence, een op AI gebaseerde tool waarmee op basis van foto’s van de schade aan een voertuig een automatische calculatie kan worden gemaakt. Nu worden er al langer foto’s gebruikt om een eerste idee te krijgen van een schade, maar dit systeem gaat verder, zegt Reinderts. Het wordt namelijk gevoed door enorm veel data van eerdere, vergelijkbare schades. “Natuurlijk kan je met een foto niet achter de bumper kijken, maar door dit systeem, voorzien van historische data, weten we dat als er schade is op een specifieke plek op de bumper van dit specifieke merk en model, er in 9 op de 10 gevallen ook schade is aan de achterkant aan bijvoorbeeld sensoren of verlichting. Op vijf vestigingen testen we momenteel deze techniek en de resultaten zijn tot nu toe veelbelovend.” Reinderts verwacht zeker niet dat het systeem 100 procent juiste calculaties aankan. De proef nu is vooral om te kijken wat de foutmarge is. “Een score van 80 procent vinden we bij wijze van spreken al voldoende. Daarmee kan je al de planning opstarten en onderdelen bestellen. Het scheelt de klant bovendien weer wat ritjes naar onze vestigingen.” “Om een batterijpakket onder een EV eruit te halen, heb je echt een chirurg nodig” Batterijpakket In het geheel moet digitalisering (zie kader) een krachtige katalysator worden, moet er een balans komen tussen innovatie en betaalbaarheid en moet er meer worden samengewerkt. Reinderts benadrukt dat er momenteel al veel gebeurt, ook bijvoorbeeld in BOVAG-verband. Zo is er nu de Plusnorm Autoschadeherstel waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden als specialist in het herstellen van complexe en veiligheidskritische schades. Reinderts: “Om in zorgmetaforen blijven: ABS heeft door heel het land al ‘huisartsen’, we hebben een aantal ‘specialisten’ en enkele ‘academische centra’. Nu moeten we opnieuw naar het calculatiemodel kijken, daar waar we eerder al afscheid hebben genomen van het ‘gemiddelde schadebedrag’. Dat was ook niet meer houdbaar. Tijd om de koers weer te verleggen. Bij enkele opdrachtgevers van ons hebben we overigens sinds dit jaar al een soort tariefdifferentiatie kunnen doorvoeren. Vooral omdat we grote verschillen zagen tussen schade aan brandstofauto’s en van hybride en elektrische auto’s. Deze vragen meer specifieke | 17 werkzaamheden, gereedschap en opleidingen. Om een batterijpakket onder een EV eruit te halen, heb je echt een chirurg nodig. Die moet uiteraard weer niet ingezet worden om de auto te wassen. Om die differentiatie door te voeren was een uitdaging, vooral omdat de systemen er niet op berekend waren. Maar het is gelukt. Dat stemt ons hoopvol.” ABS

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication