Vervolg... “Die groei van snelladen komt vooral doordat de technologie snel ontwikkeld. Snelle DC-laadstations worden vooral in stedelijke gebieden een ‘game-changer’. Daar zijn EV-rijders immers sterk afhankelijk van openbare laadstations en tijd dus van essentieel belang is. De verschuiving van AC naar DC zal de oplaadtijd van EV’s drastisch verkorten, van uren naar minuten.” Laadhubs Mosseray ziet de toekomst van elektrisch rijden dan ook rooskleurig in. Ook al omdat er meer elektrische automodellen op de markt komen die efficiëntere batterijen en snellere DC-laadopties bieden. Vooruitgang in batterijtechnologie zorgt voor een hogere energiedichtheid, wat leidt tot langere actieradiussen. Deze verbeteringen openen ook de deur naar innovatieve toepassingen zoals Vehicle-to-Grid (V2G)-oplossingen, waarbij EV’s kunnen fungeren als mobiele energieopslag. De koppeling van EV’s bovendien aan hernieuwbare energiebronnen speelt een steeds grotere rol in de toekomst van de markt met laadhubs die voorzien zijn van zonnepanelen en eigen batterijsystemen. Deze laadhubs verlagen niet alleen de stroomkosten, maar helpen ook om het elektriciteitsnet stabieler te maken door hernieuwbare energie efficiënter op te slaan en te gebruiken. Volgens Mosseray bevinden we ons nu aan de vooravond van de ‘volgende fase’ in elektrisch rijden. Nederland heeft daarbij een goede basis dankzij een goed ontwikkelde laadinfrastructuur en slimme technologieën zoals het Open Charge Point Interface (OCPI)-protocol. Hierdoor kunnen verschillende aanbieders van laadsystemen soepel samenwerken en is het opladen van EV’s steeds gebruiksvriendelijker geworden. Het kunnen snelladen gaat nu een belangrijke volgende stap zijn. Flexis: nieuwe veelbelovende bestelauto-startup? Speciaal ontworpen voor stedelijke logistiek komt nieuwkomer Flexis met drie elektrische bestelauto’s, volledig connected zodat ze realtime gegevens naar wagenparkbeheerders kan sturen. Bovendien: het bedrijf zegt al intentieverklaringen te hebben voor de levering van 15.000 voertuigen als het in 2026 op de markt komt. Anders dan andere startups is Flexis een joint venture tussen Renault Group, Volvo Group en logistieke dienstverlener CMA CGM. Renault brengt de wagens in 2026 op de markt onder de namen Estafette, Goelette en Trafic. Het is dus een startup met voldoende financiële middelen. Flexis zegt al tien ‘letters of intent’ te hebben voor de levering van voertuigen in Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland – waaronder Colis Privé, HIVED en DB Schenker. In eerste instantie heeft Flexis nu 3 modellen ontwikkeld. Het platform stelt de voertuigen in staat om realtime gegevens naar wagenparkbeheerders te sturen om de operationele efficiëntie te maximaliseren, en om draadloze updates te ontvangen. En ze zijn dus puur ontwikkeld voor last-mile bezorging. Zo hebben alle voertuigen een lage vloerhoogte om het laden en lossen van pakketten te vergemakkelijken, krijgen ze de mogelijkheid om het interieur van de voertuigen aan te passen zonder de beperkingen van achteraf aangebrachte hardware en kunnen ze worden voorzien van accupakketten die snel kunnen opladen (80% in minder dan 20 minuten) en een bereik hebben tot 450 km WLTP. Flexis zegt al 350 miljoen euro geïnvesteerd te hebben in de ontwikkeling. De serieproductie zal medio 2026 starten in de fabriek van Renault Group in Sandouville in Frankrijk. Volgens CEO Philippe Divry wil Flexis de elektrificatie van stedelijke logistieke sector ondersteunen en versnellen. “Sinds de oprichting van Flexis hebben we samengewerkt met klanten en logistieke spelers om de diensten te cocreëren om aan de operationele behoeften te voldoen en het B2B-aanbod op de markt te verbeteren met een oplossing die 100% elektrisch, 100% verbonden, 100% aanpasbaar en 100% ontworpen voor steden is.” Naast de voertuigen ontwikkelt Flexis ook diverse fleetmanagement-oplossingen op basis van een open platform waardoor de voertuigen naadloos moeten passen binnen bestaande systemen van klanten. | 25 Duurzamemobiliteit.nu
26 Online Touch Home