27

Groei EV-transport na 2030 in stroomversnelling Beleidsplannen voor komende jaren zijn de belangrijkste kracht achter de verdere elektrificatie van bedrijfsvoertuigen. Het betreft diverse prijsprikkels, subsidies en striktere emissiestandaarden. Een direct gevolg van de beleidsplannen is dat elektrisch vervoer ten opzichte van dieselvervoer financieel aantrekkelijker wordt. Indirect stimuleren de plannen daarnaast verdere technologische ontwikkelingen die helpen om de aanschafkosten van elektrische voertuigen verder te verlagen (nu ligt de prijs van een elektrische vrachtwagen gemiddeld nog 2,5 tot-3 keer zo hoog dan van een vergelijkbare dieselvrachtwagen). Na 2030 wordt een versnelling verwacht in de groei van zero-emissie bestelauto’s en vrachtwagens in de wegtransportsector, schijft ING in haar nieuwste sectorupdate. Tegen het midden van de jaren dertig zal 50 procent van de vrachtwagens zero-emissie zijn. Hoewel er nu al een stijgende trend zichtbaar is in het aantal batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen, blijft hun aandeel in het totale wagenpark beperkt. Momenteel is ongeveer 3 procent van de bestelwagens (lichter dan 3,5 ton) en ruim 1% van de vrachtwagens (zwaarder dan 3,5 ton) batterij-elektrisch. Het aandeel waterstofvoertuigen is tot nu toe verwaarloosbaar. Tot 2030 zal het aantal zero-emissie vrachtwagens naar verwachting beperkt toenemen tot ongeveer 16 procent. Daarna zal de groei naar verwachting aanzienlijk versnellen. 2030 is ook het kantelpunt waarbij elektrisch rijden met (zwaardere) trekkers goedkoper gaat uitvallen dan de traditionele dieselvarianten, zo blijkt uit recente Total Cost of Ownership van onderzoeksbureau Panteia. Voor bestelauto’s is elektrisch vervoer nu vaak al de goedkoopste optie. ‘Werknemers gaan flexibeler om met reistijden’ Werknemers blijven vaak met het openbaar vervoer naar hun werk reizen, ook bij slecht weer. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsaanbieder Shuttel onder 1.000 werknemers die vrij kunnen kiezen tussen een leaseauto en het openbaar vervoer. Bovendien laat de data van Shuttel zien dat het percentage dalreizen (buiten de spits) in de middag toeneemt. Dit duidt erop dat steeds meer werknemers flexibeler omgaan met hun reistijden en vaker buiten de drukke spits reizen. Volgens Joëlle Stokkel, innovatiemanager bij Shuttel, laat de consistente keuze voor het ov zien dat werknemers meer waarde hechten aan duurzame mobiliteit. “We merken dat steeds meer mensen willen bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Reizen met het ov helpt hier aanzienlijk bij. Bovendien laten steeds meer werkgevers het toe om werknemers halverwege de middag al naar huis te laten reizen, zodat zij overvolle treinen vermijden. Werknemers kunnen dan thuis of in de trein rustig verder werken.” Ook merkt Shuttel dat werknemers de bereikbaarheid van hun werk belangrijk vinden bij de keuze voor het ov. | 27 Continuïteitsvraagstuk Uiteindelijk zal het opladen van elektrische voertuigen het traditionele tanken van dieselvoertuigen bij de pomp vervangen, zo verwacht ING. Bedrijven zullen hun voertuigen het liefst zoveel mogelijk opladen bij logistiek vastgoed dat ze eigendom hebben of huren, dan bij publiek toegankelijke laadpleinen. Het is goedkoper, het biedt tijdsbesparing en geeft een grotere eigen regie. ” Waar een transporteur in het verleden voor de prijs van brandstof onder andere afhankelijk was van de OPEC-landen, de grote brandstofleveranciers en de overheid, kunnen de eigen keuzes voor energieopwekking, opslag en laadinfra in de toekomst het verschil maken”, aldus Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics & Mobility bij ING. ING verwacht ook dat Logistiek vastgoed met laadopties relatief meer waard zullen worden dan locaties waar deze opties niet aanwezig zijn. “Transporteurs die niet slim en op tijd inspelen op de verdere elektrificatie van het wegtransport, lopen het risico dat ze hun bestaansrecht verliezen. Partijen die meer afhankelijk zijn van de relatief duurdere publieke laadpleinen voor het opladen van hun voertuigen, zullen relatief duurder zijn. Het is daarom simpelweg een continuïteitsvraagstuk”, aldus Ewout van Wijk van de Van Wijk Group, geïnterviewd in het ING rapport. Duurzamemobiliteit.nu

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication