30

“Bij sommige klanten zitten we al 15 jaar. Dat geeft ruimte voor co-creatie; hoe kunnen we gezamenlijk de uitdagingen tackelen?” Lange termijn relaties Fleet Support weet wat er speelt. Het is een kennisintensieve organisatie. Zo is door de schaalgrootte enorm veel data aanwezig, zit het met interim wagenparkbeheerders bij tientallen bedrijven ‘in huis’ en werkt het met diverse klanten al tientallen jaren samen. “Bij sommige bedrijven zitten we al 15 jaar. Dat geeft ruimte voor co-creatie; hoe kunnen we gezamenlijk de uitdagingen tackelen? Soms richten de uitdagingen zich meer op medewerkerstevredenheid: hoe kunnen we HR-beleid zo interessant maken dat onze klant een aantrekkelijke werkgever blijft? Het is mooi om te zien hoe wij daar ons steentje aan bij kunnen dragen”, aldus Van Ekkendonk. Daarbij zijn er natuurlijk de nodige pararellen tussen de branches. Fleet Support is goed vertegenwoordigd in branches als Financial Services, IT & Telecom en Energie. Dit brengt veel specifieke kennis over een branche met zich mee en maakt het mogelijk waardevolle inzichten rondom mobiliteit te delen. Hoe verhoudt een mobiliteitsregeling zich tot andere bedrijven in dezelfde sector? Hoe ziet de verdeling van leasevoertuigen eruit in een specifieke branche? Welke andere mobiliteitstrends zijn er in een specifieke sector? En klopt de autocategorie (leasekeuze) nog wel in relatie tot het loongebouw? Fleet Support is in staat een duidelijk antwoord te geven op dit soort vragen. Besparingspotentieel Een belangrijk onderdeel van de huidige uitdagingen bij bedrijven in transitie, is om grip te houden op de laadkosten. Vorig jaar is daarom e-Manager gelanceerd. Een programma dat alle kosten rondom laden inzichtelijk maakt. Van de verbruikskosten (thuis-, publiek-, snelladen), de laadpasabonnementen tot de installatiekosten inclusief Bijna 80% elektrisch bij klanten Fleet Support Grote bedrijven blijven duidelijk vooroplopen met de elektrificatie van hun wagenpark. Terwijl landelijk het percentage EV in de leaseregistraties nu rond de 43% schommelt, was dat onder klanten van Fleet Support in 2020 al 46% om in 2023 door te groeien naar 70% en vorig jaar dus op bijna 80% (79% om precies te zijn). Die elektrificatietrend is overigens ook bij bedrijfswagens te zien. Bij Fleet Support-klanten – samen goed voor een wagenpark van enkele duizenden lichte bestelwagens – is inmiddels 49% van de nieuwe bedrijfsauto’s een EV. In 2023 was dat percentage 41% en in 2020 slechts 0,8%. Er zijn dus flinke stappen gemaakt. Het aanbod aan elektrische bedrijfswagens groeit, waarmee deze groei de komende jaren zal voortzetten, verwacht Fleet Support. Verder blijkt uit de cijfers van Fleet Support dat de Tesla Model Y de populairste leaseauto is, gevolgd door de Volvo EX30 en BMW met de elektrische iX. Die cijfers verschillen overigens nauwelijks van het landelijke beeld. Wat bussen betreft: op de eerste plek staat Mercedes-Benz. Het Duitse merk heeft die topnotering onder meer te danken aan haar (e)Vito en Sprinter. Opel neemt plek twee in met onder andere de Combo (e) en Vivaro (e). Volkswagen doet het op plek drie ook goed, met vooral de Crafter en Caddy. onderhoud van de laadpalen. “We beginnen altijd eerst met een scan, een eerste analyse dat een beeld geeft van de huidige kosten. Dan komt al snel het besparingspotentieel in beeld. En dat kan tegenwoordig fors zijn! Bijvoorbeeld door te kiezen voor een laadpas die beter aansluit bij de behoefte. Of om te laten zien als medewerkers 50 procent minder thuisladen. Ook niet onbelangrijk: je kunt de excessen monitoren. Maar misschien wil je op termijn ook wel de hele laadinfrastructuur en alles eromheen 30 |

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication