35

Bij voldoende juiste antwoorden ontvangt de deelnemer een certificaat en mag hij of zij een ZE-voertuig besturen. Volgens Bell is de toets niet te vergelijken met CBRexaminering. Iedere werknemer zou in principe moeten kunnen slagen. Door het concept van mentortrainingen wordt voorkomen dat een bedrijf straks maar over een beperkt aantal chauffeurs beschikt met certificaat. Bell: “Wat als de berijder met certificaat net die dag ziek en er geen collega beschikbaar is die ook de training heeft gevolgd? Dat geeft onherroepelijk problemen in de planning. Om dat te voorkomen moet je dus zoveel mogelijk mensen hebben in het bezit van het certificaat. Dat geeft flexibiliteit. En wordt de verleiding klein om toch maar iemand op de bus te zetten die niet bevoegd is. We weten hoe het in de praktijk kan uitwerken.” Schadelast Maar wellicht belangrijker: De training levert niet alleen meer verkeersveiligheid op, maar helpt bedrijven ook schade en kosten te beperken. Dat is voor sommige bedrijven een serieus thema. De kosten die een bedrijf maakt voor de training, kunnen op die manier dubbel en dwars worden terugverdiend. Bell ziet het als toegevoegde waarde. Ondertussen komen de eerste belletjes al binnen bij Bell. Het ministerie monitort jaarlijks of het aantal afgegeven certificaten aansluit bij het aantal voertuigen. Alle partijen moeten zich ook inspannen om het aantal certificaten te laten stijgen. Het convenant treedt per 1 juli in werking, het certificaat moet uiterlijk drie maanden nadien worden behaald. Rijbewijsproblemen voor ondernemers met EV-bus + aanhanger Terwijl zwaardere EV-bestellers met het B-rijbewijs mogen worden bestuurd, nu nog gedoogd straks per 1 juli met een veiligheidstraining, geldt die uitzondering niet voor EV-bestellers met een aanhanger. Slecht nieuws voor onder andere hoveniers en installateurs die willen verduurzamen, aldus BOVAG. Want deze ondernemers, die een zware dieselbestelauto met een aanhanger rijden op basis van een standaard B- of BE-rijbewijs, wordt het onmogelijk gemaakt om over te stappen op een elektrische variant, stelt de branchevereniging. Door nationale en Europese regelgeving is voor zo’n combinatie namelijk een (licht) vrachtwagenrijbewijs (C1, C, C1E of CE) nodig. “Hoveniers, installateurs en talloze andere mkb’ers rijden nu prima met een dieselbus + aanhanger en BE-rijbewijs. Maar als zij willen verduurzamen en overstappen op een zware elektrische bestelauto, moeten ze ineens een vrachtrijbewijs halen voor exact dezelfde werkzaamheden. De overheid maakt verduurzamen voor deze ondernemers dus moeilijker en duurder. Dat is volstrekt onlogisch,” aldus Rogier Kuin, directeur Public Affairs bij BOVAG. | 35 Verkeersveiligheid Groep Nederland

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication