Arval: levensduur accu overtreft fabrieksgarantie Leasemaatschappij Arval heeft tussen maart 2023 en november 2024 ruim 8.300 batterijen onderzocht van hun EV’s (van 30 merken) die de remarketing ingingen. Conclusie: de levensduur van de accu’s overtreffen ruimschoots de standaardgaranties van de automerken. Arval zegt als eerste leasemaatschappij nu standaard een batterijtest-certificaat uit te geven op haar EV-occasions om kopers van gebruikte elektrische voertuigen gerust te stellen over de batterijprestaties na meerdere jaren gebruik. Want volgens de leasemaatschappij bestaat er nog altijd de ‘misvatting’ dat de actieradius rap afneemt naarmate de auto ouder wordt. Uit de analyse van Arval blijkt dat deze degradatie, hoewel onvermijdelijk, over het algemeen zeer beperkt is en veel langzamer dan aangenomen. Van de 8.300 geteste elektrische voertuigen was de gemiddelde batterijstatus 93%, na een reis van 70.000 kilometer. Maar ook na 200.000 km blijft de gezondheidstoestand gemiddeld bijna 90%, blijkt uit de cijfers van de leasemaatschappij. 8 landen Kopers van Arval-occasions kunnen via een QR-code het certificaat inzien. Het certificaat geeft het percentage batterijcapaciteit weer in vergelijking met de nieuwstaat, evenals de berekening van de actieradius in kilometers, afhankelijk van het type rit (stad, snelweg, gemengd) of weersomstandigheden. De batterijstatuscertificaten voor de gebruikte elektrische voertuigen van Arval worden gegenereerd door Moba en Aviloo. Testen die eerder door BOVAG en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) werden uitgeroepen tot meest betrouwbare batterijtesten van gebruikte EV’s. Volgens Bart Beckers, Chief Commercial Officer van Arval, is transparantie essentieel om het vertrouwen van de consument te winnen voor gebruikte EV’s. “Door concrete inzichten te bieden, helpen certificaten barrières weg te nemen en percepties te veranderen die de wederverkoop van elektrische voertuigen kunnen belemmeren.” De analyse van Arval is gebaseerd op 8.300 gezondheidscertificaten uitgevoerd in 8 landen (Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland), waarvan 77% BEV’s en 23% PHEV’s waren. De gezondheidscertificaten werden uitgevoerd voor voertuigen die door Arval op de markt werden gebracht van ongeveer 30 merken, verkocht tussen maart 2023 en november 2024. ACEA: meeste oplaadpunten in Nederland Nederland beschikt binnen de EU over het grootste aantal openbare oplaadpunten. Volgens een rapport van de Europese koepel¬organisatie ACEA telde Nederland in 2023 144.453 openbare laadpunten, goed voor een Europees marktaandeel van 22,8 procent. Op de tweede en derde plaats volgen Duitsland en Frankrijk met respectievelijk 120.625 (19,1%) en 119.255 (18,9%) laadpunten. In totaal staan er in de EU op dit moment 632.423 laadunits. Op basis van de ongeveer 3 miljoen personen¬auto’s die er op de Europese wegen rijden komt dit neer op een verhouding van 1 laadpaal per 5 auto’s. Volgens de Europese Commissie zijn er rond 2030 naar schatting 3,5 miljoen oplaadpunten nodig om de beoogde CO2-reductiedoelen voor personen¬auto’s te kunnen realiseren. De prognoses van ACEA gaan echter uit van een veel hoger aantal en schat dat er tegen 2030 circa 8,8 miljoen oplaadpunten nodig zijn. Om dit te bereiken zouden per jaar 1,2 miljoen laders moeten worden geïnstalleerd jaar, ofwel 22.438 per week. Met het toenemend aantal elektrische voertuig¬en in de EU, wordt ook de beschikbaarheid en strategische plaatsing van openbare snelladers langs snelwegen steeds belangrijker. Momenteel zijn er ongeveer 75.000 openbare snelladers beschikbaar. Dit komt neer op zo’n 40 BEV’s per snellader. | 41 Duurzamemobiliteit.nu
42 Online Touch Home