7

VNA: Autoleasepark groeit 2,5% in 2024 'De vooruitzichten voor 2025 zijn positief' Renate Hemerik Renate Hemerik, voorzitter VNA, benadrukt dat ondanks uitdagende marktomstandigheden in 2024 de vraag naar autolease toch weer is gestegen. “De vooruitzichten voor 2025 zijn positief: de economische groei trekt naar verwachting aan, terwijl de rente daalt. Wat nog ontbreekt is een stabiel en stimulerend fiscaal klimaat voor elektrische auto’s. Het kabinet zal vertrouwen moeten bieden aan het bedrijfsleven en aan particulieren om het Nederlandse wagenpark verder te verduurzamen.” AFAS viert (als eerste) volledig elektrisch wagenpark Het Nederlandse autoleasepark telde eind 2024 in totaal 1.368.000 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat zijn er 33.900 (+2,5%) meer dan eind 2023. Vooral de zakelijke vraag naar bestelwagens en personenauto’s nam toe. Private lease wist het jaar met een kleine plus af te sluiten. Het een en ander blijkt uit cijfers van VNA, zojuist gepubliceerd. De afgelopen jaren is het Nederlandse autoleasepark flink gegroeid. Het snelle herstel na corona en de sterke arbeidsmarkt waren daarin drijvende krachten. Ook in 2024 profiteert de leasemarkt, maar neemt het groeitempo wel iets af. De omstandigheden waren dan ook meer uitdagend. De arbeidsmarkt loopt tegen grenzen aan. Tegelijkertijd was de economische groei relatief laag en de rente relatief hoog. Ondanks de uitdagende omstandigheden is ook in alle afzonderlijke segmenten het wagenpark gestegen. Het leasebestelwagenpark was daarbij de uitschieter met een toename van +5,3% tot 260.400 voertuigen. Door het einde van de bpm-vrijstelling voor ondernemers per 2025, ontstond een run op diesel bestelwagens in 2024. Dit vormde een incentive voor vernieuwing en uitbreiding van de vloot. 859.700 auto’s Ook zakelijke personenauto’s blijven in trek. Het park nam in 2024 met 2,1% toe tot 859.700 auto’s. Dat zijn overigens steeds vaker volledig elektrische auto’s. Van de nieuw geregistreerde zakelijke leaseauto’s in 2024 was bijna de helft een EV (zie ook trends in nieuwe leaseauto’s). Private lease ondervond relatief het meeste last van de (markt) omstandigheden. Het wisselende overheidsbeleid omtrent de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s hielp evenmin. Desondanks eindigde het private lease park met een kleine plus van 1,1% op 247.900 auto’s. Naar eigen zeggen als eerste grote Nederlandse bedrijf heeft AFAS Software in 2025 een volledig elektrisch wagenpark bestaande uit 255 auto’s. Het werd samen met de leasemaatschappij gevierd tijdens het ‘Laden Voltooid’ evenement begin februari. De transitie naar duurzame mobiliteit is dus wel degelijk haalbaar, laat AFAS zien. Als er maar een duidelijke visie aan ten grondslag ligt en transparante communicatie, stelt Britt Breure, HR-directeur van AFAS Software. “Je hoort nog regelmatig sprookjes over extra reistijd en negatieve gevolgen voor het aantrekken van medewerkers. Daar hebben wij eigenlijk niets van gemerkt. Elektrisch rijden raakt wel direct aan de dagelijkse praktijk van medewerkers. Dus helpen we ze met tips en hebben we gedurende de hele transitie van 5 jaar uitgelegd waarom we dit doen”. Bij het softwarebedrijf uit Leusden heeft dit geresulteerd in een eenvoudig en toegankelijk mobiliteitsbeleid. Dit beleid is al 5 jaar geleden ingezet, waarbij alle andere brandstoffen uitgefaseerd werden. Nieuwe leaserijders starten met een elektrische instapauto en kunnen later binnen een vastgesteld budget een auto naar keuze selecteren. Daarnaast zijn op het hoofkantoor honderd laadpunten beschikbaar en zijn er elektrische deelauto’s beschikbaar. “Praktische ondersteuning helpt om obstakels weg te nemen”, aldus Breure. Volgens hem hebben werkgevers grote invloed op hoe duurzaamheid wordt vormgegeven. “Als meer bedrijven stappen zetten, creëren we samen een groter draagvlak voor duurzame mobiliteit. Wij zijn blij dat we op deze manier bij kunnen dragen aan een duurzamere wereld.” | 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication