Vervolg.. “Veel van onze klanten hebben al lang en breed een elektrische autoregeling” Elektrische autoregeling De BMW i5 past dan ook prima in de leaseklasse van doorgaans hoger management binnen bedrijven. Met scherpe leasetarieven waarbij zaken als een hogere wegenbelasting straks voor EV’s niet zo’n groot effect hebben op de zakelijke leaseklant. Maar de BMW i5 is er sinds kort wel als Business Edition, een scherp geprijsd model, voorzien van allerhande opties. Daarmee is de stap van bijvoorbeeld een benzine-aangedreven BMW 520i naar een BMW i5 kleiner geworden. De Business Edition drukt overigens ook het leasetarief – leasemaatschappijen hebben graag courante, goed uitgeruste auto’s in hun vloot – maar belangrijker: het drukt ook de bijtelling. Overigens kiezen leaserijders in veel gevallen toch de wat duurdere versie met het M-sportpakket. “Maar de BMW i5 natuurlijk draagt natuurlijk vooral bij aan de CO2-besparing van onze corporate klant. Want de EV heeft de toekomst. Ook al ondervindt elektrisch rijden momenteel wat tegenwind, veel van onze klanten hebben al lang en breed een elektrische autoregeling”, aldus De Rooy. immers mee in de top van de markt. De Rooy verbaast zich er soms nog over dat zaken die standaard zijn op de 5 Serie nog altijd ontbreken op modellen van de concurrentie. Zoals PDC rondom, het uitgebreide Park Distance Control waarbij het systeem bijvoorbeeld geheel autonoom het voertuig inparkeert, inclusief een noodremfunctie bij het uitparkeren. “Veiligheid is bij ons en onze klanten een groeiend thema. Dat zetten we dus steeds vaker standaard op onze modellen. Net als bijvoorbeeld een head-up display in veel gevallen standaard is. En autonoom rijden maakt bij ons nu ook grote stappen. De auto houdt al zelf afstand tot de voorligger en hij blijft binnen de lijnen rijden. Ook dat wordt straks de standaard.” Ton de Rooy Drie op de vier BMW modellen in de zakelijke markt hebben inmiddels al een stekker. Daarmee is elektrisch rijden gesetteld, zoals De Rooy het omschrijft. Het is de ‘name of the game’. De focus ligt nu meer op zaken als snel laden. De doelgroep van de BMW i5 is sowieso veeleisend; hij draait 22 | Ruiten krabben BMW is een premium merk en daar horen natuurlijk premium features bij. Dat geldt bijvoorbeeld ook op het gebied van connectiviteit. Dat auto’s tegenwoordig verbonden zijn met een app is an sich niets nieuws meer. Maar hoe BMW zijn MyBMW app vormgeeft en welke functies het allemaal herbergt – zoals de koppeling met de agenda van de berijder waardoor de routebegeleiding dit meteen oppikt – verbaasde zelfs Danny van Venetiën, commercieel directeur van een grote arbodienst en sinds kort overgestapt van een Audi e-Tron naar de BMW i5 (zie zijn verhaal in kader). De Rooy: “Ik constateerde onlangs dat niet alle concurrenten de optie standaard hebben om
23 Online Touch Home