de auto voor te verwarmen. Dat betekent dan dus ruiten krabben in de winter! Al onze elektrische modellen hebben voorwarming/-koeling, maar dit blijkt nog altijd een usp in de markt.” Omdat er zoveel features op de BMW modellen zitten, verzorgt het merk een soort tweede aflevering voor berijders via de dealers. “Bij de eerste aflevering van de auto is natuurlijk alles leuk en nieuw. We leggen dan de basiszaken uit en laten klanten dan eerst 2 of 3 weken ermee rijden. Daarna volgt de tweede aflevering en gaan we dieper in op alle functies.” Fleet Agent De Rooy schuift regelmatig aan in de gesprekken met fleetowners waar het niet zozeer gaat om de auto’s zelf, maar om duurzaamheid, elektrisch rijden en bijvoorbeeld het opzetten van laadinfrastructuur. Op al dit soort onderwerpen is BMW gesprekspartner. Voor de fleetmanager heeft BMW ook het fleetmanagementsysteem Fleet Agent, waarin alle BMW en MINI modellen vanaf bouwjaar 2019 zijn verbonden. Hierin kan de status van alle BMW en MINI modellen in de eigen vloot - met kilometers en al - bij worden gehouden. Fleet Agent biedt hiermee inzicht in onder andere de onderhoudbehoefte, laadhistorie en mogelijkheden voor software updates. Tot slot heeft BMW een eigen Driving Experience in Zandvoort waar bijvoorbeeld alle kneepjes van elektrisch rijden worden bijgebracht, qua veiligheid en duurzaamheid. De Rooy: “Het is een training van een halve dag maar mensen hebben er uiteindelijk jarenlang profijt van!” Danny van Venetiën Commercieel directeur Danny van Venetiën over de BMW i5 “De BMW i5 voelt voor mij als een tweede kantoor” De lichtblauwe BMW i5 staat alweer een paar maanden op de stoep bij Danny van Venetiën, Commercieel directeur bij Arbodienst Perspectief Groep. De organisatie telt momenteel ongeveer 700 medewerkers (en 220 leaseauto’s) en is daarmee één van de grotere arbodiensten van het land. Bovendien een bedrijf met een duidelijk duurzaamheidsbeleid; nu al is ongeveer 40 procent van de auto’s volledig elektrisch en vanaf 1 januari volgend jaar mogen er alleen nog maar EV’s worden besteld. Voor 2030 is het bedrijf daarmee volledig zonder uitstoot in haar wagenpark. Zijn vorige leaseauto was overigens al volledig elektrisch en dat terwijl hij jaarlijks ruim 60.000 km per jaar rijdt! “Met mijn Audi e-Tron kon ik al 3 jaar geleden al prima uit de voeten, In het begin is het echt wel even wennen en moet je iets anders plannen rond je afspraken. De ontwikkelingen in de techniek gaan echter snel en met de komst van de nieuwe BMW i5 is de huidige extra ‘range’ wel heel erg fijn. Ik kan gemakkelijk vanuit mijn woonplaats Roosendaal naar ons hoofdkantoor in Harderwijk rijden en weer terug en dan is de accu nog steeds niet leeg. Thuiskomen met een bijna lege accu vind ik persoonlijk namelijk niets; je weet immers nooit of er een situatie is waardoor je ineens de auto nodig hebt. Met de i5 haal ik in de praktijk gemakkelijk 500 km op één lading en daarmee kan de i5 uitstekend mee als alternatief voor de brandstof auto’s.” Toch waren het niet alleen de specificaties die Van Venetiën deed besluiten voor de BMW i5 te gaan. Hij kijkt wel, gezien de vele kilometers die hij rijdt, of er genoeg servicepunten zijn in Nederland. “Maar ik zoek auto’s toch voornamelijk uit op zijn looks. De BMW i5 heeft gewoon een schitterende lijn, de afwerking is op een heel hoog niveau en hij rijdt gewoonweg geweldig. Rijden in de i5 is gewoonweg een beleving en ik vind de intuïtieve bediening op éénzame hoogte staan. Je kunt de functies op verschillende manieren bedienen, via de i-drive knoppen, het display, via spraakcommando’s en zelfs met handbewegingen. Schitterend ook hoe het dashboard in een gebogen scherm naar de bestuurder toe is gericht. De heerlijke Harman Kardon installatie maakt het helemaal af. En de BMW app is gebruiksvriendelijk en biedt veel functies. Het geeft een volledig overzicht van de status van de auto en de auto is op afstand te bedienen. Die app vond ik bij mijn vorige auto toch wat karig.” Op het moment van dit interview stond Van Venetiën overigens ergens in het land bij een snel-laadpaal. Is dat niet ergerlijk omdat het nu éénmaal langer duurt dan een tankbeurt? “Nee, totaal niet. Ik vind het heerlijk om dan even wat mails weg te werken of een belangrijke telefoontje te doen. Of zoals nu, …even een telefonisch interview geven tussendoor. De BMW i5 voelt voor mij als een tweede kantoor!” | 23 BMW
24 Online Touch Home