Kabinet versoepelt regels zero-emissiezones De zero-emissiezones gaan door, maar het Kabinet heeft de regels wat versoepeld. Het eerste jaar worden er geen boetes uitgeschreven en de nieuwste Euro6dieselbestelauto mag tot 1 januari 2029 de zones in. Het kabinet zegt hiermee tegemoet te komen aan signalen dat niet alle ondernemers mee kunnen komen in de overstap naar een elektrisch bedrijfsvoertuig. Uitgangspunt is dat ondernemers meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op de komst van de zones en regelgeving verder wordt geharmoniseerd en gestandaardiseerd. Hiermee wordt voorkomen dat ondernemers tussen wal en schip terecht komen. Naast een jaar uitstel voor schone dieselbusjes en een langere boetevrije periode, worden bestaande afspraken over onder meer ontheffingen aangescherpt en vastgelegd in een convenant. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden. Tenslotte wordt de impact van zero-emissiezones nauwlettend bijgehouden en geëvalueerd. Zo wordt na zes maanden gezamenlijk geëvalueerd en bepaald of een heel jaar boetevrij daadwerkelijk noodzakelijk is. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu): “Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus wordt de zero-emissiezone een jaar uitgesteld. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van een zero-emissiezones tegen een boete aanlopen. Zo vinden we de juiste balans tussen bestaande afspraken en de wens vanuit de Tweede Kamer.” Ondanks bezwaren van de Tweede Kamer en het kabinet geven 14 gemeenten aan dat zij toch al op 1 januari 2025 een zero-emissiezone willen instellen. In totaal hebben 29 gemeenten besloten om in de periode tot 2030 een zeroemissiezone in te voeren. Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (beeld: Martijn Beekman) Geen 'bezorgschaamte' nodig tijdens de feestdagen Het laten thuisbezorgen van de vele online gekochte pakketjes tijdens de feestdagen is in de meeste gevallen minder belastend voor het milieu dan vaak wordt gedacht. Dat stelt Hans Quak, professor Smart Cities and Logistics aan Breda University of Applied Sciences (BUas) op basis van eigen en diverse andere onderzoeken. Tegelijkertijd is er wel veel onvrede onder consumenten over te laat bezorgde bestellingen, blijkt uit het onderzoek van BUas. Tijdens piekdagen, zoals Black Friday en Cyber Monday, maar ook rond Sinterklaas en Kerstmis, bereikt het bezorgsysteem zijn limiet. De ‘last mile delivery’ blijft een knelpunt door inefficiënte routes, beperkt toegankelijke leveringspunten, personeelstekorten en stijgende energieprijzen. Dat veroorzaakt vertragingen en extra kosten en leidt tot ontevredenheid bij consumenten. Uit onderzoek van BUas blijkt dat klanten latere leveringen beter accepteren wanneer ze goed worden geïnformeerd over de redenen. “Het grootste probleem is niet de vertraging zelf, maar onjuiste informatie, wat de bezorgbranche onnodig een slechte reputatie geeft,” aldus Quak. Op het gebied van duurzaamheid biedt thuisbezorging in deze piekperiode verrassende voordelen. “Pakketdiensten rijden vaak met zero-emissievoertuigen, wat leidt tot minder CO2 -uitstoot dan wanneer consumenten individueel met de auto naar winkels zouden rijden,” legt Quak uit. Bovendien kan het gebruik van afhaalpunten de druk op het logistieke systeem verminderen en de milieubelasting verder beperken. Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder duurzame keuzes maken als ze hierover goed geïnformeerd zijn. Informatie over de positieve impact van afhaalpunten en duurzame bezorgopties kan het gedrag van consumenten volgens hem positief beïnvloeden. Bovendien accepteren klanten bezorgkosten beter als ze weten dat deze bijdragen aan een duurzamere logistiek. Bedrijven drukt hij op het hart om goed te communiceren en verwachtingen te managen en bovendien de klant juist te informeren over de milieu-impact, zodat deze bewuster kan kiezen. Voor de toekomst ziet hij graag een systeem waarin ontvangers eenvoudig hun voorkeuren voor bezorgtijden en locaties kunnen kiezen, met aangepaste tarieven voor snelle thuisbezorging versus afhalen. 24 |
25 Online Touch Home