30

BCA Autoveiling sluit een tumultueus jaar af “Voor succes heb je niet alleen de juiste voertuigen nodig, maar vooral ook goede kopers” Het enorme terrein van BCA Autoveiling staat tegen het einde van het jaar al flink gevuld met bestelauto’s. Want BV Nederland koopt momenteel heel wat nieuwe in om de BPM-heffing vanaf 1 januari 2025 voor te zijn. Commercieel directeur Tony Vrijsen kan er vanaf zijn kantoor op uitkijken. Of het hem zenuwachtig maakt? De inruilers komen immers straks op ‘zijn’ veilingen terecht? Allerminst. Het goede, Nederlandse aanbod is al in het buitenland opgemerkt… “Vraag is er altijd. Bovendien zijn onze systemen erop aangepast voor een soepele export.” Toch blikt Vrijsen terug op een tumultueus jaar. Dat de overheid met zijn immer sterk wisselende fiscale beleid een grote invloed heeft op de automotive markt, moge bekend zijn. Je hebt er mee te dealen, benadrukt Vrijsen, gepokt en gemazeld in de remarketing. Tegelijkertijd hebben fabrikanten flink lopen stunten met de nieuwprijzen van hun elektrische auto’s. Dat dit direct gevolgen heeft voor de restwaardes van tweedehands EV’s, moge eveneens bekend zijn. Veel grote verhuurmaatschappijen, die auto’s doorgaans maar 18 maanden in de vloot laten meedraaien, hebben zich bijvoorbeeld flink verkeken op die restwaardes. “Die ontwikkeling startte feitelijk bij één fabrikant. Die begon fors aan de nieuwprijzen te tornen. Dat had een enorm effect op de hele markt van elektrisch aangedreven auto’s. Niet alleen van dat specifieke merk, maar dus van alle merken gingen de restwaarden omlaag. Zo’n effect heb ik in mijn lange carrière nog niet eerder meegemaakt”, aldus Vrijsen. Oekraïne ‘s Lands grootste autoveiler heeft een schat aan informatie opgebouwd over de restwaarde-ontwikkeling in heel Europa. Die data blijken van grote waarde voor klanten die uiteraard een zo hoog mogelijke opbrengst willen op de hun ingebrachte occasion. Opmerkelijk detail: de afgelopen 30 |

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication