7

Vervolg... Zakelijke rijder tevreden over autoregeling, EV-rijder minder Nederland, België, Luxemburg en dit jaar wordt een start gemaakt in Frankrijk. Vanaf 2023 zijn de toetsingscriteria in lijn gebracht met de ESRS.” Boze wolf De CSRD maakt het mogelijk om bedrijven met elkaar te vergelijken op gebied van duurzaamheid. Het wordt, volgens Filon, vaak afgeschilderd als een mastodont, de boze wolf. Maar dat is het niet, zegt Filon. “Alle bedrijven moeten op dezelfde manier en over dezelfde criteria rapporteren over de eigen ESG-prestaties en die in de waardeketen. Het is een kwestie van efficiënt inrichten.” Scherpenzeel benadrukt dat duurzaamheid voor inkopers binnen de overheid altijd al belangrijk is geweest, maar het was meteen ook een lastig onderwerp. “Welke eisen moet je stellen, kan je terugvallen op één of meerdere duurzaamheidscertificaten? Beperk je daarmee de inkoopcapaciteit niet te veel? Vanaf 2025 moeten de bedrijven hun duurzaamheidsprestaties toch al rapporteren aan de banken, de verzekeraars en de leasemaatschappijen waarmee men samenwerkt. Deze partijen zijn immers CSRD-plichtig. Een unieke kans voor ons om deze rapportages ook op te vragen. Zo kunnen wij aanbieders beoordelen op de economische- én de maatschappelijke toegevoegde waarde”. Uit VZR-onderzoek blijkt dat berijders meer tevreden zijn over hun autoregeling ten opzichte van vorig jaar. Hybride rijders zijn daarbij het meest tevreden, EV-rijders het minst. Al blijft het aantal EV-rijders hetzelfde. Tot 2026 althans. Dat laatste heeft natuurlijk alles te maken met de korting op de bijtelling voor EV’s die in 2026 helemaal vervalt. Vorig jaar gaf in het VZR-onderzoek 19 procent van de zakelijke rijders aan over te willen stappen naar een plug-in hybride. Nu is dat maar liefst 34 procent. De grootste reden om wél voor een EV te kiezen is de actieradius die past bij het autogebruik van de berijder. VZR noemt dat opvallend, omdat als reden om niet voor een EV te kiezen, een te kleine actieradius bovenaan het lijstje van redenen staat. Maar ruim een derde van de respondenten geeft aan voor een EV te gaan omdat de werkgever dat gaat verplichten. De volgende auto voor een zakelijk rijder zal nog maar voor 7% een diesel zijn, waar dat vorig jaar nog 32% was. Elektrische Volvo of Mercedes Wat betreft de tevredenheid over de autoregeling: van de ondervraagde zakelijke rijders heeft 86% een autoregeling met zijn of haar werkgever. Daarvan is 63% tevreden, ten opzichte van 59% vorig jaar. Maar de EV-rijders zijn het minst tevreden. De auto is vaak een paar jaar geleden al gekozen in verband met de toen lage bijtelling. “We zien dat auto’s met een recenter bouwjaar een hogere tevredenheidsscore krijgen. Zakelijke rijders met een elektrische Volvo of Mercedes zijn het meest tevreden over hun EV”, aldus VZR. Andere uitkomst van het VZR-onderzoek: bij grote bedrijven (meer dan 500 medewerkers) ziet VZR dat er vaker een afkoopregeling is. Ten opzichte van vorig jaar mogen meer berijders de auto meenemen naar een nieuwe werkgever of de auto zelf overnemen. Toch weet VZR uit ervaring dat afkoopregelingen bij werkgevers vaak ondoorzichtig zijn en de berijder nadelig financieel kunnen treffen. Volgens Harry Filon van stichting Duurzaam gaat het niet om wéér een administratieve verzwaring voor bedrijven “Zakelijke rijders met een elektrische Volvo of Mercedes zijn het meest tevreden over hun EV” elke dag | 7 Trends in Autoleasing

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication