verbeteren hierdoor sterk. Elektrisch, digitaal en circulair zijn de termen waar het om draait. Waarbij ‘de mens’ zeker niet wordt vergeten, benadrukt De Rooy. “Een BMW zal altijd een BMW blijven en als een BMW blijven rijden. Ons DNA gaat niet veranderen.” Het is vooral de snelle laadtijd die volgens De Rooy het verschil straks gaat maken. In 10 minuten tijd maximaal 372 kilometer erbij aan een 400 kW lader. “Dan kan je dus gewoon zonder zorgen op winstersport met je auto. Of naar Spanje in de zomer. Snelladen gaat veel meer gemak brengen dan een dure, reusachtige accu erin leggen met een actieradius van 1.200 kilometer. Dan worden de auto’s onbetaalbaar en te zwaar.” Bovendien is de Neue Klasse leverbaar met bi-directioneel laden. Want dat wordt de komende tijd de ‘name of the game’, zegt De Rooy. BMW heeft ook de wallboxen gereed gemaakt voor bidirectioneel laden zodat berijders thuis optimaal gebruik kunnen maken van hun energiemix. De vraag onder leaserijders – die veelal thuis zonnepanelen hebben - ziet De Rooy nu al toenemen. Maar de corporate klanten kijken ook naar zaken als duurzaamheid en circulariteit. Dat moet bij de ‘Neue Klasse’ ook een speerpunt worden. BMW heeft de ‘Design for Circularity’-benadering consequent toegepast in de ontwikkeling van de iX3. Dat betekent in de eerste plaats secundaire materialen overwegen, strategische materialen kiezen en het zo makkelijk mogelijk maken om de auto te demonteren aan het einde van zijn levensfase. De iX3 bestaat daardoor voor 30 procent uit gerecyclede materialen.” De uitdaging van De Rooy is momenteel om zoveel mogelijk productiecapaciteit voor Nederland veilig te stellen voor de auto’s, zowel die van de vijfde als de zesde generatie. Hij ziet namelijk de levertijden al wat oplopen. De plug-in De Neue Klasse krijgt een ‘Heart of Joy’ De technologieën van de Neue Klasse zullen worden opgenomen in totaal 40 nieuwe modellen en modelupdates tussen nu en 2027. De iX3 bijt de spits af. Enkele cijfers: de hoogspanningsbatterij in de BMW iX3 50 xDrive heeft een bruikbare energie-inhoud van 108,7 kWh, wat een rijbereik tot 805 kilometer in de WLTP-cyclus mogelijk maakt. De aandrijftechnologie vermindert bovendien energieverliezen met 40 procent in vergelijking met de vijfde generatie BMW eDrivetechnologie. Het gewicht daalde met 10 procent en de productiekosten liggen 20 procent lager. Ook bijzonder: de nieuwe BMW iX3 zet tot 60% meer remenergie om in stroom dan de vorige generatie. Gecombineerd met onder andere betere aerodynamica en lagere rolweerstand van de banden, is het energieverbruik van de iX3 50 xDrive met 15 kWh/100 km (WLTP) 20% lager dan van zijn voorganger. Het zijn allemaal indrukwekkende cijfers. Bovendien belooft de fabrikant een ‘auto die analoog aanvoelt in een digitaal tijdperk’. Want rijplezier moet natuurlijk een belangrijk onderdeel blijven van iedere BMW. De computer die dit rijgedrag aanstuurt heeft BMW zelfs ‘Heart of Joy’ genoemd. De aandrijflijn, remmen en rijgedrag worden hierin gezamenlijk en dus tien keer sneller aangestuurd. hybrides lopen overigens ook goed door, BMW heeft vanaf de 2 Serie tot en met de 7 Serie ook modellen als plug-in beschikbaar. Het geeft De Rooy in ieder geval vertrouwen voor de toekomst, ook al is er veel onzekerheid in de markt. “Maar wat ik niet zie veranderen is dat leaserijders gewoon een mooie auto willen hebben, voorzien van de laatste technologie en die geweldig rijdt. Daarvoor zullen ze altijd bij BMW aankloppen.” Ton de Rooy | 23 BMW
24 Online Touch Home