30

Vok Bikes start massaproductie van ‘automotive-kwaliteit’ Vok Bikes brengt haar productie van cargofietsen onder bij Renault Group’s Flins Refactory. Vanaf 2026 zal de massaproductie van Vok Bikes daar plaatsvinden tegen ‘automotive-kwaliteit’. De cargofietsen zijn ontwikkeld voor intensief zakelijk gebruik en staan momenteel flink in te belangstelling, hoofdzakelijke vanwege de zero-emissiezones in de binnensteden. Dankzij de geavanceerde productiecapaciteiten op de locatie – een zogenaamde hub van Renault voor circulaire economie en duurzame productie – kan Vok Bikes efficiënt opschalen, terwijl kwaliteits-, veiligheids- en duurzaamheidsnormen uit de automotive-industrie worden toegepast op deze nieuwe categorie stedelijk transport. Voor Vok Bikes markeert het partnerschap een belangrijke stap in de uitbreiding naar West-Europa. Tot nu toe vond de productie plaats in Tallinn, Estland, voornamelijk gericht op de Scandinavische markten. Door de productie dichter bij kernmarkten zoals het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en Frankrijk te brengen, worden levertijden aanzienlijk verkort en dalen de verzendkosten voor klanten. Deze verschuiving moet snellere en efficiëntere levering mogelijk maken aan groeiende wagenparken in de drukste Europese stadscentra, waaronder Londen, Parijs, Brussel en Rome. Zo wordt in de sector AI steeds vaker ingezet voor de administratie, automatische vertaalmogelijkheden en betere klantcommunicatie en planning. Met AI kunnen bedrijven bijvoorbeeld routes optimaliseren of sturen op het welzijn van chauffeurs. Hoewel het steeds vaker voorkomt, moet de brede doorbraak nog komen, schetst het rapport. En die doorbraak is ook nodig, zeggen de onderzoekers. De sector kampt namelijk met personeelstekorten, stijgende kosten en hoge verwachtingen van klanten. “Dat vraagt om slimme en toekomstgerichte oplossingen. AI biedt grote mogelijkheden, maar vraagt ook om investeringen en keuzes. Bedrijven die hier nu mee aan de slag gaan, bouwen aan hun toekomstig concurrentievoordeel.” Transporteurs moeten daarom op zoek naar personeel met andere kwaliteiten dan zij gewend waren, zoals data-analisten en logistieke ingenieurs. Daarnaast zullen transportbedrijven extra moeten investeren in het bijscholen en ontwikkelen van hun medewerkers om de digitale transitie mogelijk te maken. AI kan vooral ondersteunen door repetitieve taken te automatiseren en processen slimmer in te richten. Erik Slaaf van ING benadrukt dat AI geen hype is, maar een blijvende ontwikkeling. “Voor de transportsector zit echte revolutie nu vooral in het slimmer en efficiënter maken van dagelijkse werkzaamheden. Effecten die nu al worden gerealiseerd.” Kleine bedrijven onder druk De AI-ontwikkeling zet wel kleinere bedrijven onder druk, waarschuwt Slaaf. Want vooral grote bedrijven hebben de schaalvoordelen en middelen om te investeren in AI-oplossingen. Daarnaast kunnen zij door hun grote hoeveelheid aan data AI effectief inzetten, wat naar verwachting leidt tot verdere schaalvergroting en verdringing van kleinere spelers. Kleine, vaak familiebedrijven, werken nog veel met handmatige processen en verouderde systemen. Daardoor nemen grote spelers een voorsprong terwijl kleinere bedrijven zich beraden op hun strategie. Sectorstudie: doorbraak AI in transport & logistiek nodig Kunstmatige intelligentie is bezig met een opkomst in transport en logistiek en zorgt nu al voor meer efficiëntie en tijdswinst, stelt de nieuwe sectorstudie van Panteia, ING en TVM. Daarbij gaat het niet om bijvoorbeeld zelfrijdende vrachtwagens, maar om slimme toepassingen achter de schermen. 30 |

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication