11

vlnr: Paul van Dorp, Rik Willemsen, Roy Driessen en Frans van Diepeningen buiten de stad om er vervolgens weer met de bus in te gaan. Op een gegeven moment hebben we dus een klein kantoor geopend in de binnenstad, waarvandaan de monteurs op de (bak)fiets naar onze klanten gaan. Nadat we eerst kritisch gekeken hebben welk gereedschap er mee moet voor de onderhoudswerkzaamheden. Het werkt prima.” Mobiliteitsbudget En zo kan het gebeuren dat er binnen Van Dorp een servicemonteur aan het werk is met een mobiliteitsbudget! Wellicht een primeur voor Nederland. Voor werk wat verder gelegen is, staat er een elektrische poolauto gereed. Bijkomend voordeel: het heeft Van Dorp gemaakt tot een aantrekkelijke werkgever. “In het Rotterdamse hebben we momenteel geen personeelstekort. Zo zie je dat een idee, ontstaan tijdens een vrijdagmiddagborrel, inmiddels vleugels krijgt en prima resultaten laat zien.” Een dergelijke werkwijze, met meerdere kleine vestigingen en flexibele voertuigen vraagt wel wat van de planning, benadrukt Van Dorp. “Dat is eigenlijk de grootste uitdaging: je moet verder vooruit plannen, ook omdat vaak meerdere leveranciers spullen moeten leveren voor het werk. Een beperking van het CISO-concept is dat het vooral geschikt is voor service- en onderhoudswerk. Voor reparaties, renovaties en verbouwingen past het minder vanwege de grote logistieke stroom. Daar moeten we nog met de ‘echte’, volle bussen aan de slag.” Overigens experimenteert Van Dorp nog altijd volop met diverse zogenaamde Light Electric Vehicles (LEV’s). Binnenkort gaat daar gezamenlijk met de leasemaatschappij naar gekeken worden om hier stappen mee te maken en vooral het aantal aanbieders – ook die van de bakfietsen – te consolideren. Soort brancardsysteem Een dergelijke creativiteit verwacht Van Dorp ook van zijn leveranciers, zoals bijvoorbeeld van BOTT en INSTRA. Met interesse hoort Van Dorp het verhaal aan van BOTT en Instra over elektrische karretjes (op vier luchtbanden) die in een (elektrische) bus kunnen worden gereden op een railsysteem. Deze soort rijdende gereedschapskisten – compleet met kastinrichting en al - kunnen vervolgens gemakkelijk worden meegenomen door monteurs op weg naar een locatie, die niet met de bus bereikbaar is. Volgens Frans van Diepeningen van BOTT Nederland gaan we met zijn allen alleen maar mooiere producten maken. “Soms staan die zelfs ver van een bus af. Of als ervoor gekozen wordt om kleinere bussen in te zetten; in het middenpad van de laadruimte kan je een soort brancardsysteem plaatsen, die je er gemakkelijk uit kan trekken. Al dit soort oplossingen gaan nodig zijn.” Wat die bussen betreft, de meesten rijden nog op conventionele brandstof. Van Dorp heeft drie jaar geleden wel geëxperimenteerd met een elektrische bus, maar dat was te vroeg. De bedrijfsauto’s van nu voldoen wel aan de eisen – er ligt een goede business case aan ten > | 11 BOTT

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication