15

Fleetport werkt van oudsher in opdracht van fleetowners als onafhankelijke schakel tussen leasemaatschappij en de uiteindelijke berijders van de voertuigen. Die onafhankelijke rol wordt gekoesterd. Helemaal als de auto’s door Fleetport worden geïnspecteerd waar vervolgens de eindafrekening voor de leaserijder op wordt gebaseerd. Vaak een ‘hoofdpijndossier’ voor bedrijven – er is bijvoorbeeld regelmatig onenigheid over welke schade op de berijder mag worden verhaald of niet. Als de spelregels zwart op wit staan, en er is een derde onafhankelijke partij bij betrokken die de auto inspecteert, neemt die onenigheid aanzienlijk af. Duizend hikers! Jongenotter ziet de laatste jaren een enorm diverse klantengroep aankloppen; van uitzendbedrijven en detacheerders tot aan bedrijven in de bouw en installatietechniek. En niet te vergeten: de consultancy en IT-bedrijven. Allemaal grootafnemers van leaseauto’s en leasebestelwagens. Jongenotter ziet ook steeds meer berijderswisselingen op een bepaald voertuig; leaseauto’s worden de laatste jaren steeds flexibeler ingezet. Maar ook de leasebranche en dealer(holdings) kloppen de laatste tijd massaal aan. Bijvoorbeeld om het transport te regelen van hun voertuigen. Fleetport heeft naast het poolbeheer de laatste jaren geïnvesteerd in hikers; chauffeurs die voor vele (transport)diensten worden ingezet. Of het nu gaat om leaseauto’s naar de (eind) klant te brengen of voertuigen te brengen naar een bepaalde locatie, Fleetport kan putten uit een poel van ruim duizend hikers! Er is zelfs een wachtlijst voor de functie; een dergelijke (bij)baan blijkt bijzonder populair onder bijvoorbeeld jongeren. Eigen e-learning pakket Jongenotter: “We kunnen echt prima concurreren met de voor jongeren populaire banen bij supermarkten en horeca. We hebben zelfs een eigen e-learning pakket ontwikkeld “Voordat een leaseauto opnieuw kan worden ingezet – en dus zijn geld kan opleveren – gaat er nogal wat aan vooraf” die kandidaten met een goed resultaat moeten afronden. Met daarin ook aandacht voor bijvoorbeeld klantbeleving. We willen de kwaliteit hoog houden. Daarbij is alles geautomatiseerd, zo krijgt een klant een dag van tevoren bericht over het exacte tijdstip van bijvoorbeeld de levering van zijn leaseauto, compleet met (voor)naam en foto van de persoon die hem komt afleveren. Die hikers krijgen ook allemaal een identificatie van ons. En bij iedere rit die zij doen, zien ze precies wat er van hen wordt verwacht. Elektrische auto’s worden bijvoorbeeld naar wens van de klant met 80 procent acculading afgeleverd.” Voor iedere (potentiële) klant wordt door het accountteam van Fleetport een business case opgezet. Die is al snel overtuigend. Zo overtuigend zelfs dat bedrijven, waarbij de poolbeheerkosten soms al verrekent zit in het leasetarief, toch Fleetport inzetten. Vooral dus omdat het proces zoveel sneller gaat en er bijvoorbeeld minder lang huurauto’s hoeven worden ingezet. Bovendien: iedere klant krijgt een eigen digitale showroom waarin alle poolauto’s overzichtelijk worden tentoongesteld. Jongenotter: “Bedenk ook dat een poolauto weliswaar een occasion is, voor de berijder is het zijn nieuwe leaseauto. De auto moet in perfecte staat zijn. Als er meteen een lampje gaat branden of er ligt nog troep van de voorganger in, dan is dat geen goed visitekaartje die je als werkgever wilt afgeven.” | 15 Fleetport

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication