Die ‘regisseursrol’ wordt bijvoorbeeld nu gepakt bij het ontwikkelen van energy hubs Ook op de zakelijke markt ziet Nederveen steeds vaker dat dergelijke thuisoplossingen worden aangeboden door de werkgever, al dan niet via de leasemaatschappij. Maar veel werk is er nog te verzetten bij de bedrijven zelf. Nederveen komt veel bij de b2b klanten over de vloer; het geeft hem de kans om niet alleen de producten en diensten onder de aandacht te brengen, maar ook om te vertellen over de visie van Smappee. Hoe de Belgische leverancier uitsluitend gebruik maakt van duurzame grondstoffen voor de laadpalen, de producten sowieso in eigen huis laat maken waarbij er programma’s zijn om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Tot aan de kleinste details wordt aandacht besteed: zo dient het verlichte logo van Smappee in de laadpaal ook als ‘straatverlichting’ en komt het de veiligheid van een parkeerterrein ten goede. Ondergrondse ‘ijsbuffer’ Het hoofdkantoor van Smappee in België, gevestigd in een energie neutrale cleantech-hub, is sowieso indrukwekkend en veelal ook een voorbeeld voor bedrijven hoe ze hun energiehuishouding duurzaam kunnen inrichten, compleet met zonnepalen, batterijopslag en ondergrondse ‘ijsbuffer’ Stand-by premie voor extra snellader Smappee is meer dan een laadpalenleverancier. Dat verschil zit hem bijvoorbeeld ook in de service level agreements, benadrukt Nederveen. Zo heeft het bedrijf onlangs voorgesteld om op het terrein van een grote autoverhuurder een extra laadpaal neer te zetten. Nederveen: “De opdracht was voor twee laders, maar we hebben voorgesteld er een derde bij te plaatsen die als het ware continu stand-by staat. Mocht bijvoorbeeld één lader uit de grond worden gereden, kan de derde bijspringen en heb je toch de uptime die je wilt. Want een nieuwe lader kunnen we nu eenmaal niet binnen een paar uur weer operationeel krijgen. We vragen hiervoor een soort stand-by premie. Uiteindelijk is de klant verzekerd dat hij altijd op twee snelladers kan vertrouwen en dus dat zijn logistieke operatie niet in de soep loopt.” Dit voorstel kwam er omdat Nederveen toch wat koudwatervrees bespeurde bij de autoverhuurder. Stappen huurders wel zo makkelijk in een elektrische huurauto? Maar de laadinfrastructuur moest in ieder geval altijd werken om de auto’s altijd opgeladen en wel aan de klant te kunnen meegeven. Een dergelijke ‘safety comfort zone’, zoals Nederveen het uitdrukt, zit altijd ingebakken in de dienstverlening van Smappee. Helemaal van belang voor bijvoorbeeld logistieke bedrijven, waar Smappee zich ook op richt. Want als laadinfrastructuur raakt aan de kritische bedrijfsprocessen, moet alles optimaal worden geregeld. aan toe. Deze ‘ijsbuffer’ bestaat uit een grote watertank van rond de 300 kubieke meter ontworpen om zowel warmte op te slaan als te koelen op een efficiënte en duurzame manier. Het gehele pand dient feitelijk als proeftuin voor groene technologie. Nederveen: “We hebben natuurlijk een mooi product, dat zelfs verschillende design awards won, maar dat is niet de kern waar Smappee voor staat. Over het hele concept is nagedacht; we staan voor kwaliteit en oplossingen ongeacht welke producten daartoe behoren.” De laadpalen van Smappee worden ook door installateurs besteld, maar Nederveen zit toch ook graag bij eindklanten aan tafel. Dan kan het ‘hele plaatje’ worden meegenomen om tot goede oplossingen te komen, die niet alleen aansluit op de situatie van vandaag maar ook voorbereid is op de toekomst. De uitdaging daarbij? Nederveen: “Dat begint doorgaans toch om de juiste stakeholders bij klanten bij elkaar te krijgen. Fleetmanagers zijn doorgaans druk bezig om bijvoorbeeld de koudwatervrees bij werknemers weg te nemen als ze van een dieselbus naar een elektrische > | 17 Smappee
18 Online Touch Home