Evides gaat testen met de nieuwe smart #5, gebaseerd op een 800-volt-platform. Het instapmodel heeft een 76 kWh lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP), de #5 Pro+ krijgt een 100-kWh lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxidebatterij en moet zo’n 590 km ver komen op één acculading grijs kenteken voertuigen overhoud voor het zwaardere werk. De andere niet-arbeidsvoorwaardelijke auto’s staan op geel, waarvan een aantal waar de achterbank eruit is gehaald. “Dat gebeurde al met de Renaults Zoe, onze eerste echte elektrische auto. We monteren een laadvloer in de auto’s en een inrichting met wat lades en kasten voor het noodzakelijke gereedschap. Destijds zagen we al dat kleingeel elektrisch een grotere actieradius had en voordeliger was dan de elektrische bestelauto op grijze kenteken. Nu met de gewijzigde BPM-regels is dat voordeel alleen maar groter geworden.” Bovendien zijn de huidige elektrische auto’s zoveel beter dan 5 jaar geleden. En daarmee krijg je ook het personeel gemakkelijker mee in de transitie – werknemerstevredenheid heeft Van Leeuwen die laatste jaren flink belangrijker zien worden in het mobiliteitsbeleid, helemaal in deze tijden van personeelskrapte. Waarbij hij ook ziet dat de ‘oudere generatie’ werknemer tegenwoordig snel om is, vooral vanwege het grotere comfort van de elektrische auto’s. En de actieradius is tegenwoordig ook ruim voldoende. Daarom is er nu ook gekozen voor de inzet van smarts. Zowel de #1 als de #3 rijden er nu rond. Beiden zijn ruim van binnen – hebben niets meer van doen met de smart fortwo van weleer – en kunnen 1.600 kilo trekken! Dat laatste was een voorwaarde voor Van Leeuwen. Er moet met enige regelmaat een aanhanger mee. “Er zijn wel andere elektrische auto’s die dat ook kunnen, maar daar is het effect op de actieradius weer groter. Bovendien kunnen de smarts snel laden, dus met een korte stop kunnen we weer snel onderweg.” Aandragen van oplossingen Ook al wordt het aanbod EV’s steeds groter, het blijft voor van Leeuwen een zoektocht. Details kunnen de doorslag 36 | geven. Maar net zo belangrijk: de service van het bepaalde merk. Evides leaset alles bij één leasemaatschappij, maar ook de leverende dealer speelt een belangrijke rol in de aftersales. De smarts worden geleverd door Louwman. Zij verzorgen met partners de bestickering van de voertuigen en de inbouw van blackboxen en montage van de trekhaken. “De relatie tussen EVIDES en Louwman dateert al van heel wat jaar geleden”, zegt Jouk Schut, accountmanager Fleet & Corporate Sales. “De relatie gaat verder dan alleen een betrouwbare partij zijn voor de leveringen en er zijn voor het geval er problemen zijn. Het gaat er ook om elkaar te vinden in het aandragen van oplossingen. De pioniersgeest die er bij Evides heerst, heeft mede gezorgd voor een goede match met ons.” Maar het was Koen Swennen, Country Sales Manager smart Nederland, die Van Leeuwen de smarts onder de aandacht bracht. Swennen kende het bestaande elektrische park van Evides en dus ook de beperkingen daarvan. “We hebben toen zowel de #1 en de #3 bij wijze van proef neergezet bij Evides. Zodat medewerkers de auto’s konden ervaren. De reacties waren al snel positief”, aldus Swennen. En zo rijden er nu al 18 smarts rond bij Evides. Waarbij de hagelnieuwe #5 binnenkort ook zijn ‘kennisronde’ gaat maken. Want op sommige plekken heeft Evides fourwheeldrives nodig met een wat hogere bodemvrijheid. De #5 voldoet daar aan; het is een kloeke SUV. Pendeldienst Het is voor Van Leeuwen voortdurend zoeken naar oplossingen, pionieren met andere vormen van transport. Met naburige bedrijven heeft Evides een pendeldienst opgezet voor werknemers die met het openbaar vervoer komen. Want ook dat wordt gestimuleerd vanuit Evides, net als het gebruik van de (e)fiets en thuiswerken.
37 Online Touch Home