In de bandenmarkt wordt momenteel het kaf van het koren gescheiden De juiste band op het juiste moment Hankook is de afgelopen jaren hét premium bandenmerk met de grootste sprong in bekendheid en populariteit. Zowel bij autofabrikanten (OEM) als bijvoorbeeld bij leasemaatschappijen. Waarom? Als enige in de markt heeft het een volledige bandenlijn met zomer, all-season en winter voor de elektrische auto – en dus geen ‘EVready’ band zoals bij de concurrentie. En nee, dat is geen marketingverhaal, benadrukt Hielke van der Scheer, Sales & Marketing Director van Hankook. Bovendien is de nieuwste (EV) iON-band ISCC PLUS-gecertificeerd, mede doordat deze voor77% vervaardigd is uit gerecyclede en hernieuwbare materialen. Van der Scheer ziet in de markt hoe momenteel het kaf van het koren wordt gescheiden. Nee, voor de gemiddelde automobilist is een band toch vooral zwart en rond. Veel meer gevoelens zijn er niet bij. De aandacht voor de nieuwe leaseauto gaat vooral uit naar zaken als in kleur meegespoten buitenspiegels of lichtmetalen velgen, weet Van der Scheer. Terwijl de bandenafdruk, letterlijk niet veel groter dan het formaat van een A4’tje, het enige fysieke contact is van de auto met de weg. “Dat stukje rubber draagt als het ware de auto met zijn berijder door de bocht heen en zorgt ervoor dat je op tijd stilstaat in alle weersomstandigheden. De kwaliteit van zo’n stuk rubber is daarom belangrijk, maar staat doorgaans niet op de radar van de automobilist.” Hoe anders is dat bij leasemaatschappijen de laatste tijd. Sinds vorig jaar doet Hankook zaken met veel leasemaatschappijen uit de top-zes. Meerdere (internationale) tenders zijn gewonnen. Terwijl het aandeel van de bandenfabrikant in de leasemarkt vóór 2024 nog bescheiden was. De iON-band heeft mede een rol gespeeld in het vergroten van dit aandeel, weet Van der Scheer. Waarbij we moeten beseffen dat de leasebranche grootafnemer is van elektrische auto’s en de Hankook iON-band hier een welkome aanvulling is. “Onze focus op de ontwikkeling en productie van een echte premium EV-band werpt zijn vruchten af. Alle specificaties kloppen gewoon. Uiteraard ook wat betreft TCO. Maar zaken als duurzaamheid wegen tegenwoordig ook zwaar, onder andere door de duurzaamheidsregels vervat in de Corporate Social Responsibility (CSR) regelgeving.” Zo is onze nieuwste iON-GT band vervaardig uit 77% duurzame materialen, onafhankelijk bekrachtigd door het ISCC PLUScertificaat. ISCC staat voor International Sustainability & Carbon Certification. Investeringen Bovendien gaat vanaf eind dit jaar de zogenaamde EUDR verordening in Europa van kracht. Daarmee mogen geen producten op de markt worden gebracht die bijdragen aan het verdwijnen of beschadigen van bossen. Van der Scheer: “Ook op deze wetgeving willen we vooroplopen in de markt. Dat doe je niet zomaar, we investeren flink in R&D. Wat dat betreft zien we in de markt dat momenteel het kaf van het koren wordt gescheiden. Waarbij vooral niet-premiummerken de nodige investeringen niet kunnen dragen.” Wat maakt een band eigenlijk geschikt voor een elektrische auto? In de visie van Hankook moet een band in ieder geval voldoen aan vier cruciale vereisten, waaronder een minimale geluidsemissie om optimaal te profiteren van het stille karakter van EV’s. Daarnaast is sterkte en stabiliteit belangrijk om het extra gewicht van EV-batterijen te dragen; de specificaties van de iON-band verhoogt de stuurprecisie en stabiliteit, wat essentieel is voor elektrische voertuigen. Een hoge slijtvastheid is bovendien nodig vanwege het direct beschikbare hoge koppel van elektrische aandrijvingen. En last but not least: een lage rolweerstand voor een grotere actieradius per acculading. “Als je verschillende banden naast elkaar legt, zie je ook echt het “Onze focus op de ontwikkeling en productie van een premium EV-band werpt zijn vruchten af. Alle specificaties kloppen gewoon” 38 |
39 Online Touch Home