30

Gerardjan Rijnders LIEFHEBBER “Dat komt maar op. Dat gaat maar af. Dat blij ſt . Dat is het ergste.” SATIRE 1D/2H De heer Liefh ebber, een theatercriticus, komt thuis. Terug van de zoveelste première, en die première was nog maar eens een teleurstelling. Liefh ebber steekt een tirade af tegen zij n vrouw en zoon, die er geen woord tussen krij gen. Dat het theater nergens meer over gaat. Dat er overal leven te zien is, behalve op het toneel. Zij n tirade duurt het hele stuk lang, en intussen beleven moeder en zoon op de achtergrond een ware tragedie. Zoon Peter zet een shot heroïne, verkracht en vermoordt moeder en pleegt zelfmoord. Liefh ebber merkt het niet. Een gitzwarte satirische kritiek op het theater en ook meteen op de rest van de wereld. Voor groepen die een punt willen maken, en één acteur met een lange adem. (BM) Joris Van den Brande ENKELE REIS De zoektocht van een man zonder verleden TRAGIKOMEDIE 3H Een baby wordt door een zigeuner, Vasile, gered uit een brandend autowrak; de ouders overlij den. Vasile noemt hem Aziz, voedt het kind op in zij n zigeunerkamp, en bezorgt hem vervalste identiteitspapieren. Als Aziz de volwassenheid bereikt, wordt hij verstoten, opgepakt door de vreemdelingenpolitie en uitgewezen naar het land dat op zij n paspoort vermeld staat: Marokko. Een ambtenaar begeleidt hem bij zij n uitwij zing naar het mythische dorp Irghiz, dat ze nooit bereiken. De ambtenaar sterſt door een ongeval. Aziz gaat diens moeder, een vereenzaamde vrouw, opzoeken. De schrijver brengt ons met een licht absurdistisch verhaal en gebald taalgebruik in de wereld van een man zonder verleden of identiteit, geeft ons een kijk op de wereld van zigeuners en de problematiek van apatride vluchtelingen. IJzersterk door het taalgebruik, de thema’s, de bevreemdende sfeer. Voor fi jnproevers. (AD) Max Frisch BAL VAN DE POMPIERS “Je kan zelfs geen sigaar meer aansteken, zonder aan brand te denken.” SATIRE 3D/5H Iedereen heeſt het over de brandstichters. Ze spelen onschuldige leurders, weten zich met leugens en complimenten langs de voordeur van nietsvermoedende burgers te praten, verschansen zich met vaten olie op de zolder en zett en de hele buurt in lichterlaaie. Mij nheer Biedermann zou wel weten wat ermee te doen: ophangen. Allemaal. De onnozelaars die zich hebben laten bedriegen ook. En dan staat er een leurder voor de deur, die niet wil vertrekken. Je kan zo’n man toch niet op straat zett en? Natuurlij k mag hij op de zolder slapen, en vooruit, zij n vriend ook. En ze hebben vast een goede reden voor al die vaten die ze de trap op sleuren. In 2017 speelde het Woolly Mammoth Theatre in Washington ‘The Arsonists’ met op de achtergrond nieuwsfragmenten: Trump die “Fire and Fury” belooft aan Noord-Korea, cartoons, bosbranden. Max Frisch zelf gaf nooit uitsluitsel waarop zijn ‘Brandstifter’ precies zinspeelde. Nazisme? Communisme? De tekst blijft wel een favoriet wanneer de politieke temperatuur stijgt. (BM) Rudy Goes, naar Felix Timmermans PALLIETER ''t Is hier binnenkort allemaal naar de kloten!” FIGURATIE 4D/6H Een meesterlij ke roman met de simpele schoonheid van een eenvoudige vertelling, over het leven op het platt eland en de belevenissen van de kleine luiden. ‘Pallieter’ werd een symbool van het "Vlaamsche" volk. Doorheen de wisseling van de seizoenen volgen we Pallieters kinderlij ke verwondering voor het leven, de schoonheid en het genot. Maar tegelij kertij d legt hij ook de spanning bloot tussen vooruitgang en ecologie. Deze kritiek op de evolutie van onze samenleving maakt dat hij ten slott e zij n geliefde streek verlaat. Het hele stuk is een ode aan de natuur en tegelijkertijd een felle kritiek op de teloorgang daarvan. Pallieters verhaal speelt zich af in 1919, maar is actueler dan ooit. Volks, met een lach en een traan. Voor een grote bezetting. Een kolfje naar de hand van creatieve regisseurs. De jaarlijkse processie kan door de zaal marcheren, met fi guranten en fanfare, maar dat hoeft niet. (VTA) Geregeld in je mailbox: een overzicht van recent toegevoegde theaterteksten, leestips en ander nieuws uit de Theaterbib van OPENDOEK. Abonneer je via https://www.opendoek.be/theaterbib 30

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication