6

INTERVIEW Een blik op het leven in 2050 HOE ZIET DE TOEKOMST ERUIT? Zullen we in de toekomst nog een huis kopen? Hebben we nog een eigen wagen, of brengen zelfrijdende auto’s ons van A naar B? Bij consultancybedrijf Capgemini kijken experts alvast vooruit naar 2050. Hun Insurance Leader Belgium, Jan Verlinden, licht toe welke trends zij ontwaren en welke gevolgen die hebben voor de verzekeringswereld. “Van sommige trends”, steekt Jan van wal, “zie je nu al de beginselen. Maar natuurlijk is 25 jaar in de toekomst kijken een uitdaging. Geopolitieke krachten zijn onvoorspelbaar en de technologische ontwikkelingen kunnen razendsnel gaan: kijk maar naar de boom van artificiële intelligentie. Daarom zijn we vooral gaan focussen op hoe we de bevolking en hun noden zien evolueren.” Capgemini brengt de toekomsttrends in kaart door wereldwijd eindklanten en verzekeringsprofessionals te bevragen, en door eigen onderzoek uit te voeren in samenwerking met universiteiten en andere researchinstituten. Elk jaar gieten ze de trends met impact op de verzekeringswereld in een uitgebreid rapport. Die trends kwam Jan recent nog toelichten bij de Aquilaeverzekeringsmakelaars. “In grote lijnen zien we drie krachten die de wereldeconomie sterk zullen beïnvloeden: de vergrijzende bevolking, de klimaatverandering en de evolutie van wat klanten belangrijk vinden.” De eerste twee factoren hebben een grote impact op hoe en waar generaties zullen samenleven, en wat er dan in feite verzekerd moet worden. “We denken dat 6 INZICHT / HERFST 2025 senioren weg zullen trekken van het platteland en eerder zullen kiezen voor agglomeraties waar alles dichtbij is. De stedelijke infrastructuur zal aangepast moeten zijn aan de veranderende klimatologische omstandigheden, zoals toenemende droogte enerzijds en extreme regenval anderzijds.” Meer onderling verbonden risico’s “Wellicht komt er meer vraag naar geassisteerd wonen. De oudere bevolking wil autonoom blijven, maar zal extra zorg of monitoring vereisen. Artificiële intelligentie kan dat gedeeltelijk opvangen. Maar dat “Steeds minder mensen zullen een huis willen kopen.”

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication