0

VAViA Nummer 8, 2022 Hoera een probleem

Welkom Dit is alweer digizine nummer 8 met als titel “Hoera een probleem”. De titel is gebaseerd op de uitspraak van hoogleraar Jack van der Veen. Met zijn interview starten we dit digizine. Om problemen aan te pakken moet je wel tijd hebben. Of is het tijd maken? En je moet weten welke problemen er zijn en welke je als eerste moet oppakken. “Succesvolle organisaties door schitterende mensen” dat is waar VAViA voor gaat. Veel leesplezier en inspiratie toegewenst.

Hoera een probleem Prof. dr. Jack van der Veen, hoogleraar Nije Leiderschap heeft volgens Jack een houding van “Ho Problemen zien als een kans om te verbeteren door Het gaat volgens Jack om een mindset waarin je con om te komen tot verbetering.

m enrode Lees hier ons interview met Jack van der Veen oera een probleem”. r de kennis en kunde van medewerkers te benutten. nstant de huidige situatie ter discussie kan stellen

Hoe ga je tijd maken om pakken? Je bent al zo d De primaire taak van een manager is om s producten of diensten te leveren. Vaak uit Maar er zijn nog 3 andere belangrijke taken voor jou als manager. Als eerste het ontwikkelen van de medewerkers in jouw team. Of dat nu coachen, begeleiden of trainen heet, maakt niet uit. En je moet zorgen voor verbetering, want stilstand is achteruitgang. Hiervoor moet jouw team het vermogen hebben om te kunnen en willen veranderen . Alert zijn op wat er in en buiten jouw team zich afspeelt is noodzakelijk om te weten wat er verander of verbeterd moet worden. Signalen van klanten en medewerkers zijn hiervoor een belangrijke bron. En je hebt ‘maar’ 40 uur per week !

m problemen aan te druk. samen met het team, de dagelijkse itgedrukt in doelen en KPI’s. Missie, visie, doel en strategie van het bedrijf n Doel van het team Processen, systemen, werkinstructies Dagelijkse productie Alertheid Wendbaarheid, verandervermogen rd Resultaat: betere prestaties en meer plezier in het werk Structuur, taken, rollen, functies, bevoegdheden Trainen, coachen, begeleiden Taak van de manager VERRICHTEN INRICHTEN RICHTEN

Zo creëer je tijd om p pakken: 5 tips 1. Doe het regelmatig en op een vaste dag Zo bouw je routine op. Zorg dat verbeteren een gewoonte wordt. 2. Je In jou kenni 3. Houd het klein Houd de verbeteringen klein want dan begin je er eerder aan en is de kans op succes groter. Begin niet aan verbeteringen waar je andere teams of afdelingen voor nodig hebt. 4. Boek su Succes zorg vertrouwen Vier dit suc

problemen aan te Klik hier voor ons volgende webinar e hoeft het niet alleen te doen uw team zitten medewerkers met veel is en kunde. Benut deze. ucces gt voor n en motivatie. cces. 5. Wees eerlijk naar jezelf Heb je echt geen tijd of vind je verbeteren lastig? Bekwaam je door het te doen.

Veel teams hebben de waarde Dagstart: zorgt voor e verbeteren En de Dagstart zorgt voor betrokken medewerkers.

e van een Dagstart al ervaren een routine om te Een dagstart is een dagelijks overleg met het hele team • Duur ± 10 minuten • Vaste agenda • Iedereen komt voorbereid • Het overleg is staand • Fysiek (of digitaal) bord 1 Het doel is achterhalen waar verbetering kan of moet plaats-vinden. Zoek de Kleine Werk Irritaties. Het overleg zorgt er ook voor dat iedereen goed geïnformeerd is en dat er van elkaar geleerd wordt Klik hier voor meer informatie over de Dagstart

Je hoeft het niet alleen te do Betrokken medewerkers helpen je bij het benoemen en oplossen van problemen ! En het mooie is als je medewerkers ook de uitvoering van de verbeter-suggesties laat doen voelen ze zich nog meer betrokken. Meehelpen met het uitvoeren van de verbeter-suggesties is ook een goede manier om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Meer plezier in werk Betrokken medewerkers Meer verbeter suggesties Minder ziekte Hogere focus op klanten Minder fouten 2

oen ng 2 Minder verloop Hogere klanttevredenheid en loyaliteit Veiliger Lagere kosten van materiaal (o.a. minder klachten) Hogere efficiëntie Klik hier als je wil weten hoe je zorgt voor betrokken medewerkers Hogere winstgevendheid

Onderzoek laat zien dat op de werkvloer alle naar medewerkers zo belangrijk. En datzelfde onderzoek laat zien dat naar mate je hoger in de organisatie zit er steeds minder problemen bekend zijn. Een gemiste kans. Want hoe eenvoudig is het met Coimbee om alle problemen centraal beschikbaar te hebben zodat iedereen weet wat waar speelt? EEN GEMIS KAN Luisteren naar medewerke ook voor betrokken mede

e problemen bekend zijn. Daarom is luisteren Door alle problemen te kennen begrijp je beter welke je als eerste moet oppakken. Begin niet met het grootste probleem. Houd het klein, boek succes en zorg dat verbeteren naar meer smaakt. Problems known to Executives N STE NS 4% 9% Problems known to middle management 74% ers zorgt ewerkers Problems known to supervisors 100% Problems known to staff

Wat speelt er in jo Benut eenvoudig de verbeter-ideeën van medewer en leuker wordt. Via de desktop of mobiel is Coimb Coimbee ondersteunt vanaf het Indienen tot en me overzichtelijke dashboards met de status van de ve Medewerkers stimuleren elkaar onder andere via d Indienen Elk idee is welkom Niet alles kan tegelijk Selecteren

ouw team? rkers zodat het werk makkelijker, sneller, veiliger bee 24/7 beschikbaar. et Afronden van een verbeter-idee, inclusief erbeter-ideeën. de ingebouwde Like en Commentaar functies. Afronden Uitvoeren Succesvolle uitvoering Vier het succes Zie Coimbee hier in actie

…gebeurt dat luisteren voldoende? …als er voldoende geluis worden die geluiden vo opgepakt? Luister je voldoend naar jouw me

Zo wordt luisteren naar klanten heel makkelijk sterd wordt, voldoende …wat heeft dit voor een effect op het plezier in het werk bij medewerkers? de naar klanten en edewerkers?

Houd het klein Van KPI naar KWI 3 Wil jij verbeteren in jouw team op gang b Neem dan cont Elk team of afdeling heeft een doel. Vaak hor Key Performance Indicators (KPI). Als het gaat om leren en verbeteren, dan zijn die KPI’s belangrijk. Maar de KWI’s zijn wellicht meer aansprekend voor de medewerkers in jouw team. KWI wach versi doen Door regelmatig die kleine werk irritaties weg te ne verbeteren de prestaties.

brengen of op een hoger niveau brengen? tact met ons op oren daar normen bij, veelal uitgedrukt in I staat voor Kleine Werk Irritatie. Bijvoorbeeld chten op een printer, of lang zoeken naar de laatste sie van een document, of iets voor de tweede keer n omdat het de eerste keer fout ging, etc. etc. emen neemt de sfeer in jouw team toe en

Hoe houd je overzicht ? Medewerkers hebben ideeën hoe het werk makkelijker, veiliger, sneller of leuker kan. Dat kunnen er best veel zijn. Waar laat je die? Hoe zorg je dat iedereen in jouw team weet wat de status van elk idee is?

Een simpel verbeterbord is hiervoor de oplossing. Je kent het wel met to-do, doing, done. Voor verbeteren kan je ook de digitale versie van Coimbee gebruiken. Klik hier voor meer informatie over het Verbeterbord

4 Bewaak de afgesproken acties en boek succes

Klik hier voor meer informatie s

Hoe volwassen is jouw team? 2 1 brandjes blussen elementaire planning heel veel issues zeer hoge werkdruk geen rapportage verbeteren: geen tijd “Ik” reactief / star we krijgen grip basis planning veel issues hoge werkdruk basis rapportage verbeteren: beperkt we he gr gedegen p beperkt is normale w prima rapp verbeteren “Zij” “W Team volwas tevredenheid medewerkers

n 3 ebben rip planning ssues werkdruk pportage en: doen we 5 ssenheid Wij” “Samen” alert / wendbaar Klik hier om eenvoudig te bepalen hoe jij als manager scoort 5 4 we verbeteren structureel gedegen planning nauwelijks issues normale werkdruk prima rapportage verbeteren: in DNA we zijn een “schoolvoorbeeld” we inspireren andere teams tevredenheid klanten

Waar wordt VAViA voor ingeschakeld? De meeste opdrachten die wij doen voor onze klanten zijn verbeterprojecten. In deze verbeterprojecten gebruiken wij onze kennis en ervaring op het gebied van Lean en verander-management. Naast deze verbeterprojecten worden wij ook voor advisering gevraagd. Afhankelijk van de vraag gebruiken wij onze Logistieke Healthcheck, het WWK-model, TeamQ, de Continu Verbeter Toolbox of de SuccesGPS. Onze klanten waarderen ons gemiddeld met een 8,3. Dit zijn enkele van onze klanten: DFDS, CB, NSK-EDC, ERIKS, Van Oord, Robidus, Elspec, SECRID, Flora Holland, AHOLD, Nippon Express, BosLogistics, Bakker, AgroMerchants, Maandag, Aldi, e.a.

Tot s Wij hopen dat deze achtste editie u heeft ge “Succesvolle Organisaties door Schitterende Me

slot einspireerd. En dat deze editie bijdraagt aan ensen”, want dat is waar wij elke dag voor gaan. U kunt ons volgen via: Vorige edities van ons digizine zijn hier te vinden.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
Home


You need flash player to view this online publication