16

» Prikbord In augustus 1981 werd het de twee jaar eerder opgerichte Stibans duidelijk dat een 1000 toch niet in het Spoorwegmuseum bewaard zou worden. Er zou tijdelijk een 1000 bewaard blijven tot de komst van een 1100. Toen deze plannen alsnog niet door gingen werd een actie gestart om toch een vertegenwoordiger van deze locserie te bewaren. Zo werd in mei 1982 de 1010 van NS gekocht en dankzij de hulp van Werkspoor kon de loc tijdelijk in Amsterdam worden gestald: de machine diende namelijk van het NS-net afgevoerd te worden. Na het gastoptreden in Utrecht in 1989 bij ‘150 jaar Spoorwegen in Nederland’ was de museale toekomst van de 1010 een stuk zekerder. De 1010 kwam op 4 mei 1990 naar het Museum en op 15 december werd het bruikleencontract getekend. Inmiddels is de 1010 al weer enige jaren het eigendom van het Spoorwegmuseum. De 1010 ‘onder dak’ in het Spoorwegmuseum; 18 april 2004 (foto: G.Kuschy; archief NVBS Railverzamelingen) De net drie jaar geworden 1010 in de werkplaats Tilburg; 24 mei 1952 (foto J.A.Bonthuis; archief NVBS Railverzamelingen) De 1010 staat in Tilburg klaar voor vertrek naar Werkspoor in Amsterdam; 17 november 1982 Alle nog aanwezige 1000-en bij elkaar op de ‘Open Dag’ in Tilburg op 15 mei 1982 16 Het is 15 december 1990, de dag van de overdracht in bruikleen aan het Spoorwegmuseum. De 1010 wordt naar binnen geduwd (foto J.A.Bonthuis; archief NVBS Railverzamelingen) De 1010 wordt de Czaar Peterstraat in Amsterdam over geduwd en is een paar meter verwijderd van de poort van Werkspoor; 17 november 1982 De 1010 is de slagboom bij de poort van Werkspoor gepasseerd en vindt hier een veilig onderkomen

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication