Dankzij de hoeveelheid onderdelen die vrij kwamen na het afvoeren van de DE2-en konden noodzakelijke onderdelen voor het herstel van de Kameel worden gereserveerd. De restauratie van het rijtuig wordt op 22 mei 2005 in de werkplaats Haarlem afgerond en op 4 juni dat jaar speelt de Kameel een prominente rol bij de heropening van het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Daar wordt ook bekend gemaakt dat de DE 20 weer rijvaardig gemaakt zal worden. Deze zo’n drie jaar durende klus wordt uitgevoerd door de Tilburgse werkplaats van het NS-bedrijf NedTrain. Op 18 maart 2008 wordt de Kameel op eigen kracht overgebracht naar het Spoorwegmuseum waar in de Koninklijke Wachtkamer de ‘eigendomspapieren’ door de directie van NedTrain overhandigd worden aan de NSdirectie. Na deze formaliteiten wordt het rijtuig omgerangeerd van spoor 1 naar het achterterrein van het Museum om de loods van Wereld 4 te kunnen binnen rijden. De foto op de postzegel (zie bladzijde 14) toont de Kameel tijdens die rangeerbeweging. Geheel in de lijn met zijn ‘vorige’ leven wordt de Kameel na 2008 regelmatig ingezet bij diverse manifestaties. En met het oog op de 65e verjaardag van het rijtuig wordt eind 2018 door NS besloten om de DE 20 af te staan en in rijvaardige toestand over te dragen aan het Spoorwegmuseum. Begin 2019 krijgen de motoren daartoe nog een revisie die financieel mede mogelijk wordt gemaakt door een bijdrage van de Vrienden. Dinsdag 4 juni was het dus op de dag af 65 jaar geleden dat toenmalig President Directeur Den Hollander met ‘zijn’ directierijtuig op stap ging. Nu, een pensioenleeftijd later, reed de Kameel van Utrecht, via de Oude Lijn en Noord Holland naar het Spoorwegmuseum. Zoals niet helemaal correct in de diverse persberichten werd geschreven gaat de 20 niet echt met pensioen, noch was er sprake van ‘de laatste rit’. Het rijtuig werd weliswaar door NS overgedragen aan het Museum, maar met de afspraak dat er een aantal dagen per jaar door NS nog gebruik zal worden gemaakt van het karakteristieke rijtuig, bijvoorbeeld voor de succesvolle ‘SpoorweNSdagen’. De rit op 4 juni was ingedeeld in etappes waarbij NS steeds aan groepjes genodigden de gelegenheid bood een etappe mee te reizen. De uitvraag via onze website en facebook leverde binnen korte tijd voldoende belangstellenden op en zo konden de eerste acht Vrienden mee van Rotterdam Een welkom door een naast familielid Aankomst in het Spoorwegmuseum Peter-Paul neemt met een dankwoord de 20 ‘in ontvangst’ naar Leiden. In Leiden wisselden de groepjes genodigden en werd door gereden naar Haarlem. Uiteindelijk werd rond tien voor half vijf het Museum bereikt waar een grote groep belangstellenden en pers de Kameel stond op te wachten. Na de gebruikelijke speeches werden de sleutels overgedragen aan Peter-Paul de Winter (Hoofd Collecties van het Museum) en keerde uiteindelijk de rust op het achterterrein van het Museum terug. Naast de Kameel was de DE1 41 opgesteld en waarschijnlijk hebben die twee nog even nagepraat over hun roemruchte dieselleven bij NS. VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2019 N° 24 5 »
6 Online Touch Home