Stoomtrein Katwijk Leiden Locomotief 1 met trein; 23 augustus 2015 (foto Gerard de Graaf) Het is de bedoeling dat de Algemene Ledenvergadering en de Vriendendag op 31 oktober worden gehouden bij de Stoomtrein Katwijk-Leiden, tot maart 2015 Stoomtrein Valkenburgse Meer geheten. Het is een smalspoorlijn rond het Valkenburgse Meer, net buiten Katwijk. Op het lijntje wordt gereden met een stoomtram, zoals die in het begin van de 20e eeuw in Nederland reed. De Stoomtrein Katwijk Leiden is een activiteit van de Stichting Nationaal Smalspoor (SNS) en de Nederlandse Smalspoorweg Stichting (NSS). De laatste is eigenaar van het rijdend materieel. Behalve de stoomtrein exploiteren de stichtingen ook het Nationaal Smalspoormuseum dat gevestigd is rondom het station van de stoomtrein. De Nederlandse Smalspoorweg Stichting (NSS) werd in 1970 opgericht. Aan de wieg ervan stond Jan Pellenbarg. De N.V. Leidsche Duinwater Maatschappij (LDM) exploiteerde smalspoorlijnen voor het vervoer van uiteenlopende materialen en voor revisie van de aan de lijnen gelegen diepbronpompen in het duingebied tussen Katwijk en Wassenaar. De spoorwijdte was 700 mm en als tractiemiddelen waren o.a. aanwezig een Ruston & Hornsby dieselloc en een Spoorijzer railtractor. Er bleek ongeveer 13 km rails te liggen; het spoor reikte tot aan de Wassenaarse Slag. Pellenbarg lanceerde het plan om deze banen door hobbyisten te laten onderhouden, met als tegenprestatie dat ze er incidenteel met eigen tractiemiddelen 18 op zouden mogen rijden. Dat plan werd positief ontvangen door de directie van de LDM. Via contacten met de afdeling Den Haag van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS) werd een groep vrijwilligers gevormd, die in april 1970 begon met het onderhoudswerk van de banen. In het achterhoofd speelde het idee om de banen ook met stoomlocomotieven te gaan berijden. Die droom werd werkelijkheid toen in 1972 de eerste stoomtram van de NSS op de baan verscheen waarmee op enkele rijdagen voor publiek werd gereden. Tot aan zijn overlijden in 1984 gaf Jan Pellenbarg leiding aan de stichting. Hij kon nog net de ingebruikname van een nieuwe werkplaats meemaken. Er werd overeenstemming bereikt met Staatsbosbeheer, de toenmalige beheerder, om voorlopig nog het Katwijkse smalspoornet in de duinen te mogen blijven berijden. Voorlopig, want hoewel in 1984 nog toestemming was verleend
19 Online Touch Home