22

De binding van Franz met het museum bestaat eigenlijk al veel langer. “In maart 1944 kwam ik in het Rijksmuseum waar toen de linkervleugel van het spoorwegmuseum was ondergebracht, hemel, al weer meer dan 75 jaar geleden. Ik maakte van dat bezoek een school opstel (twaalf kantjes schrift) waarin ik (eigenwijs jongetje) al enieg kritiek verwerkte”. Kort na de oorlog werd hij ook lid van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen, beter bekend als NVBS. Vanaf april 1983 is hij nog anderhalf jaar lid van het hoofdbestuur van deze vereniging geweest. Franz: “In mijn jeugd had ik al belangstelling voor spoor en tram. Zo maakte ik ook al onderscheid in de lijnkleuren van de trams die ik zag. Familiebezoekjes werden per rail gedaan en ik bewaar bijvoorbeeld goede herinneringen aan de Blauwe Tram van Den Haag via Leiden naar Haarlem en Amsterdam. En dan vaak door per trein van het Haarlemmermeerstation naar Uithoorn. Vakanties waren eigenlijk altijd op plaatsen waar rails lagen of gelegen hadden”. Franz is al vele jaren gepensioneerd. “In 1952 ben ik als werkstudent bij reisbureau Lissone Lindeman begonnen, toentertijd het grootste reisbureau van Nederland. Ik ben daar tien jaar gebleven. Ik herinner me de periode in het filiaal te Leiden waar toen het station werd vernieuwd. Op een dag ging ik ’s ochtends ‘laag’ naar het werk, ’s avonds ging ik ‘hoog’ weer naar huis. Vanuit het reisbureau maakte ik op 7 januari 1958 ook de laatste rit van de 3737 naar het Spoorwegmuseum mee”. Franz kwam in 1961 bij een dochter van NS te werken: de NV Biljetten-Centrale: “Daar heb ik vier maanden gewerkt als chef de bureau waarna ik begin 1962 naar de ANWB overstapte, die dankzij die Biljetten Centrale begon met ‘reizen’ in hun eigen pakket. Mijn ervaring als docent en kennis van het (spoor)reiswezen kon ik goed gebruiken bij het lesgeven aan de reisbureau medewerkers. Van 1976 tot 1989 was ik vervolgens docent aan de bibliotheekacademie (Haagse Hogeschool) en vakdocent vervoerwetenschappen”. 22 Een grote liefhebberij van hem is het verzamelen van spoor- en tramkaartjes. Tot voor kort was hij betrokken bij het ordenen van de collectie spoorkaartjes van het museum, een onderwerp waaraan al eens in de Vriendendienst aandacht werd besteed. Hij is lid van de Transport Ticket Society (TTS) en de Club of Ticket Collectors (CTC). Behalve zijn nadrukkelijke rol bij De Brugrail is Franz van 1992 tot 2010 ook bestuurslid geweest van de Vereniging. Franz: “Aardig te vermelden dat ik nog altijd (nu bijna 50 jaar) aanschaf-recensent ben voor de Openbare Bibliotheken van boeken op voornamelijk railgebied”. Ondanks de respectabele leeftijd is Franz nog altijd lid van ROVER, waar hij vanaf de oprichting actief lid is. Tot voor kort maakte hij ook deel uit van de overlegcommissie ROCOV van het gewest ’s Gravenhage. Met het noemen van ons magazine zijn we eigenlijk ook weer terug bij De Brugrail, het informatiebulletin voor de Vrienden dat onlosmakelijk met Franz Ongering is verbonden. Franz: “In oktober 2001 nam Franc Marquenie met nummer 33 de redactie van mij over. Wat meespeelde was dat het aanleveren van de kopij elektronisch moest gaan gebeuren en Franc had daar toen al grote ervaring mee. We hebben een paar nummers van De Brugrail samen gedaan waarna Franc het in december 2002 van mij overnam. Nadat ook Franc wegens verhuizing zijn redacteurschap moest opgeven verscheen nummer 48 in september 2006 als laatste”. Ik ontmoet Franc Marquenie in het restaurant in het stationsgebouw van het museum. Hij volgde Franz Ongering in september 2002 op als redacteur van De Brugrail. Franc heeft een stapel meegenomen van ‘De Brugrail’ die uw redacteur mag meenemen. ‘Ik zit er niet elke dag in te lezen’. Een waardevol stapeltje geschiedenis van natuurlijk ‘De Brugrail’ maar via de artikelen van Ongering en later Marquenie natuurlijk ook van het Museum. Op de vraag of de redactie van ‘De Brugrail’ een vast aanspreekpunt had in het Museum antwoordt Franc: “Nee, niet een vaste contactpersoon. Het was steeds wisselend. Ik heb in het begin veel

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication