35

Klaar voor het vervolg van de metamorfose; Utrecht Spoorwegmuseum; 27 februari 2020 (foto Spoorwegmuseum) wandpanelen. Maar van de nood werd een deugd gemaakt! Uit historisch onderzoek was gebleken hoe bijzonder dit rijtuig was bij indienststelling. Het kleurgebruik in de wagen was uniek, de afwerking lag in de richting van een “American Diner” en het moest een toonbeeld zijn van het vernieuwde naoorlogse spoorbedrijf. Besloten werd alle delen die versleten waren door nieuwe in oorspronkelijke staat te vervangen. De revisie uit de jaren ‘70 werd daarmee ongedaan gemaakt en het rijtuig zou nu geheel in afleveringstoestand worden gebracht. De telefooncel, origineel interieur van keuken en pantry, de met leerdoek beklede plafonds in de restauratie afdeling, dit alles zou dus nu terug komen. De wandbetimmeringen werden weer door originele platen met mahonie fineer vervangen, donker gebeitst en mat gelakt. De banken krijgen de oorspronkelijke lichtblauwe kleur terug. Gelukkig was veel van het lastige afwerkhout nog wel behouden en ook dit werd in oude staat hersteld. De planning kwam door het vele extra laswerk wel onder druk te staan, zodat besloten werd de opbouw in twee delen uit te voeren. Eén helft werd als eerste geheel gereed gemaakt zodat het belangrijkste deel van het interieur al opgebouwd kon worden terwijl de andere helft tijdens deze opbouw nog gelast moest worden. Voor de opbouw werd de hulp ingeroepen van de vele vrijwilligers in Utrecht maar daarvoor moest de wagen eerst op transport. Kopzijde met weer nieuw aangebrachte opstaptreden; 20 april 2020 Nieuwe dakrand met sierlijst en herstelde dakgoten; 20 april 2020 VRIENDENDIENST - JUNI 2020 NR 25 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication