48

Prikbord Het in Nederland bij Beijnes gebouwde rijtuig RD 7659 (materieeltype Plan D) is volgend jaar 70 jaar geleden in dienst gekomen en heeft in zijn carrière bij NS vele uithoeken van Europa gezien. De combinatie van bagage- en restauratieafdeling (met bar) in één rijtuig was nieuw en President Directeur F.Q. den Hollander was er trots op dit paradepaardje van NS te presenteren. De 7659 is het enige rijtuig uit zijn serie dat bewaard is gebleven. Het kwam na de buitendienststelling bij NS bij de Stoom Stichting Nederland terecht en daarna in het bestand van het Spoorwegmuseum. Met de uitvoering van de lang gekoesterde wens om het rijtuig in de oude toestand terug te brengen kon vorig jaar worden begonnen dankzij o.a. de financiële steun van de Goede Doelen Stichting Nh1816, de BankGiroLoterij en de Vrienden van het Spoorwegmuseum. In een bewonderenswaardig tempo werd de restauratie ter hand genomen met de bedoeling de RD 7659 te kunnen presenteren bij de opening van de tentoonstelling ‘Tosti’s, Truffels en Treinen’. In Blerick in afwachting van de metamorfose; 3 mei 2019 Onderweg naar de werkplek in Blerick; 12 november 2019 (foto R. van Gent) Gestraald en in de menie; 14 december 2019 Na de verbouwing van het restauratie gedeelte: “volle bak” (foto: Het Utrechts Archief) Bijna op de plaats van bestemming: Spoorwegmuseum; 27 februari 2020 (foto Spoorwegmuseum) De RD 7651 kort na aflevering; opstelterrein bij Utrecht CS; (foto J.A.Bonthuis; archief NVBS Railverzamelingen; ingekleurd door N. Spilt) 48 Model van de restauratie afdeling in de RD; verzameling Spoorwegmuseum Interieur restauratie afdeling RD; (foto archief Brown Boveri) De werkplaats In de Utrechtse tent; 24 maart 2020 (foto A. de Meij)

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication