15

» weer hersteld worden alvorens grootse plannen ten uitvoer konden worden gebracht: “Eerst doen wat we moeten doen. Dat lukte. De prestaties zijn verbeterd en staan op groen. Inmiddels hebben we 20% meer reizigers en voor drie miljard geïnvesteerd in nieuw materieel. Daarnaast wordt bestaand materieel gerenoveerd waarbij duurzaam wordt gewerkt door zoveel mogelijk materiaal te hergebruiken”. Over het Museum zei Roger van Boxtel dat hij het een geweldig museum vindt. Het is volgens hem een huis waar niet alleen gekeken moet worden naar het verleden maar waar je ook moet tonen hoe de toekomst van het reizen per trein zal zijn. Hij stelde voor om één dag per jaar een ‘spoordag’ te organiseren, te laten zien wat er gebeurt op het gebied van de spoorwegen, maar dan nationaal. En ook in samenwerking met vele andere partijen. De NS wordt een mobiliteitsbedrijf met niet alleen de trein als vervoersmiddel. Maar daar hoort ook de OVFiets bij en andere vormen van aanvullend vervoer. Van Boxtel: “Internationaal gezien zijn we al succesvol met de treinreis naar Brussel en Parijs (Thalys) en nu ook met Londen (Eurostar). Straks met de douanefaciliteiten in Amsterdam en Rotterdam brengt ons in een kleine vier uur naar hartje London. We overleggen samen met andere partners in Duitsland over verbeteringen van de verbinding met Berlijn, Düsseldorf en Frankfurt. Duitsland is ten slotte ook onze naaste buur”. Helaas staat spoorinfrastructuur niet zo hoog op de politieke agenda als Van Boxtel eigenlijk zou willen. Hij noemt bijvoorbeeld de uitbreiding voor het station Schiphol, waar de reizigers bij wijze van spreken bijna van de perrons vallen. Op sommige trajecten zou NS graag spoorverdubbeling zien om elke tien minuten een snelle trein naast de Sprinter te laten rijden. En wat te denken van een groot en efficiënt netwerk dat de Randstad omspant, inclusief Utrecht en Eindhoven of de verbetering van het spoor naar Arnhem en Nijmegen en Schiphol-Amsterdam. Het zijn voorbeelden van de interne dynamiek van de groeiende NS. Een nadeel van de aanschaf van al het nieuwe materieel is trouwens wel dat er een gebrek aan opstelruimte ontstaat. Uiteraard vindt er overleg met Prorail plaats om tot goede oplossingen te komen. In het enthousiaste verhaal van de heer Van Boxtel kwamen nog vele andere onderwerpen voorbij, het zou op deze plaats te veel ruimte innemen om ze allemaal te noemen. Bijvoorbeeld het streven om de trein meer en meer in de plaats te laten komen van het korte afstand vliegverkeer, de stations staan immers bijna altijd in de stadcentra! Het succesvol internationaal opereren met het dochterbedrijf Abellio van NS in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daar is die organisatie van gelijke omvang, zo niet groter dan onze NS. Maar ook het effect van de verstoringen in de dienstregeling als gevolg van de incidenten op het spoor (bijvoorbeeld zelfdodingen) waarbij Van Boxtel stil stond bij het leed dat daarbij ook NS-personeel, machinist en conducteur, wordt aangedaan. Het was een zeer interessante en verhelderende avond, niet in de laatste plaats door de enthousiaste wijze van vertellen door Van Boxtel. Aan het eind konden de aanwezigen hun vragen kwijt. Er werd bijvoorbeeld kort ingegaan op het succes van andere vervoerders en de samenwerking met die bedrijven. En de noodzaak van eerste en tweede klas compartimenten, kunnen we dat ons werkelijk nog veroorloven? En de keuze voor dubbeldeks treinstellen of niet. En daarbij werd het de gastspreker niet kwalijk genomen niet meteen te weten wat met de aanduiding 1201 werd bedoeld. Die deskundigheid was volop in de zaal aanwezig. Roger van Boxtel komt over als een bevlogen NS-man waarvan velen de wens opperden dat hij lang op zijn post mag blijven om waar te maken wat de aanwezigen als ‘toekomstmuziek’ konden horen. Hij vond het ontzettend leuk om met de Vrienden in gesprek te zijn geweest en kreeg als dank voor zijn aanwezigheid uit handen van onze voorzitter Richard Weurding het mooie boek ‘Sporen van Smaragd’. VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2018 N° 22 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication