5

Engel” De 41 ging naar Leidschendam voor onderhoud. Het rijtuig had namelijk vlakke plaatsen op de wielen en om de loop van de draaistellen weer te optimaliseren moest de DE1 naar de kuilwielenbank in Leidschendam om – in jargon – ‘afgedraaid’ te worden. Uniek moment, want in Leidschendam is de DE1 historisch gezien een heel bijzondere gast. Eerst even terug in de tijd. De DE1 van het museum is gebouwd door Allan in Rotterdam in 1954. Van deze serie zijn er in totaal 30 gebouwd. De DE1 heeft 73 zitplaatsen waarvan 8 in de 1e klasse. Het treinstel weegt 57000 kg en heeft een lengte van 27m; de maximum snelheid bedraagt 100 km/u. Vanwege de mooie blauwe kleur en de gevleugelde versiering op de kop krijgt de DE1 als bijnaam ‘Blauwe Engel’. Daarnaast wordt wat de koosnaam betreft ook een relatie verondersteld met een film waarin Marlene Dietrich een hoofdrol speelt. En niet te vergeten de bijnaam die begin jaren vijftig van de vorige eeuw in de regio werd gegeven aan dit treintype toen daar de stoomtractie verdween en sluiting dreigde: de reddende Engel. Op 7 april vertrokken wij om 10.20 uur vanaf de Maliebaan. De technische crew van het museum had de DE1 al een klein uur warm laten draaien alvorens ‘meester’ Pieter Heijnis de Blauwe Engel exact volgens dienstregeling in beweging bracht. Via Blauwkapel ging het eerst naar Amersfoort waar op spoor 4A kop werd gemaakt en een klein half uur wachttijd was voorzien. VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2018 N° 22 05 In omgekeerde richting vervolgden we de rit door Hilversum, door het mooie Naardermeer, en via Weesp, Bijlmer, Breukelen (langs het Amsterdam Rijnkanaal), Harmelen, Woerden en Gouda richting Den Haag. Bij station Ypenburg moest opnieuw kop worden gemaakt, waarna de scherpe boog over de A12 richting de werkplaats Leidschendam werd genomen. Vlekkeloos en prima op tijd arriveerden wij op het emplacement van de werkplaats van Nedtrain. In mijn jonge jaren heb ik gedurende de zomervakanties daar nog een aantal jaren als vakantiekracht gewerkt, maar ik herkende eerlijk gezegd niet veel meer uit die tijd. De werkplaats is omgetoverd tot een high tech onderhoudsbedrijf waar 7 dagen per week 24 uur per dag met de modernste technieken wordt gewerkt. De komst van de DE1 was in dat opzicht een welkome afwisseling en technisch gezien misschien wel een uitdaging op zichzelf. Op zondag 8 april keerde de 41 terug naar haar vertrouwde plekje in het museum.

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication