9

Vertrek Maliebaan (foto Harry Peters) De 3426 was uit Blerick overgebracht naar de Maliebaan waar op 23 juni op tijd werd vertrokken. Via de Gooilijn met stoppen in Hilversum en Amsterdam werd Beverwijk bereikt waar het bijna 100 man tellende gezelschap de wandeling maakte naar de klaar staande historische bussen van het NZH Vervoermuseum terwijl de Buffel in Haarlem werd geparkeerd. De bussen brachten ons naar de schitterende locatie van het Hoogovens Bedrijfsmuseum. Bij de voorbereiding van deze dag waren we er al op bezoek geweest om alles te bespreken en ook toen al was de ontvangst door de vrijwilligers van het museum allerhartelijkst. Ook de ontvangst op onze Vriendendag was keurig geregeld en alom werd erkend dat het vergaderen in zo’n bedrijfsomgeving toch wel iets bijzonders is. De vergadering verliep soepel en kon worden afgesloten met het traditionele verhaal van Peter-Paul de Winter (Hoofd Collecties van het museum) die overigens na zijn verhaal kon blijven staan om een cadeau overhandigd te krijgen. Harry Peters was in het bezit gekomen van een cabinelamp uit een inmiddels al lang geleden gesloopt treinstel van type mat ’36. Wetende dat hard wordt gewerkt aan de restauratie van de 252, de enige nog overgebleven vertegenwoordiger van dit materieeltype, vond Harry het niet meer dan logisch dat de cabinelamp een plaats zal krijgen in ‘onze’ 252. Na een rondleiding door het museum werd met de excursietrein van de Hoogovens Stoomclub een rit gemaakt over het bedrijfsterrein. Een imponerende gebeurtenis, alleen al door het feit dat de stoomloc bij het omrijden een redelijk bermbrandje stichtte. De bedrijfsbrandweer van de Hoogovens moest er aan te pas komen om het spul te blussen. Ondanks de opgelopen kleine vertraging kond de vervolgreis met de Buffel op tijd starten. Verbaasde gezichten van toevallig aanwezige reizigers, ook nog eens afkomstig uit de Achterhoek, die niets snapten van de omschrijving ‘museum materieel’: deze treinen rijden toch gewoon bij ons? VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2018 N° 22 Op de Oude Lijn werd nog maar weer eens bewezen dat de DM-treinstellen zeer goede rij eigenschappen hebben: ook met hoge snelheid is het comfortabel reizen. In Den Haag CS was in overleg met de NS planners de ‘parkeerplaats’ zodanig gepland dat volop van het zonlicht kon worden geprofiteerd. Na een stukje met aangepaste snelheid te hebben gereden in verband met die detectieproblemen (alles verliep trouwens zonder problemen) en verbaasde reizigers in Breukelen achter latend die de Buffel wel langs het perron zagen om kop te maken richting Utrecht CS maar helaas niet mee konden, werd in de Domstad keurig op tijd de Vriendendag 2018 afgesloten. En nu wordt het weer puzzelen wat we in 2019 zullen bedenken. Het omrijden van de stoomloc bracht de bedrijfsbrandweer van de Hoogovens in beweging (foto Peter van Dorp) De Buffel vertrekt uit Beverwijk naar Haarlem (foto Harry Peters) Harry Peters en Richard Weurding overhandigen de cabinelamp aan Peter-Paul de Winter (foto Peter van Dorp) 11 »

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication