23

Onze droom (3) In de vorige Vriendendienst schreven wij dat het bestuur van de Vereniging open blijft staan voor verder overleg met de Stichting TEE. Tot op dat moment was er namelijk helaas alleen sprake van stilte. Vanuit de Vrienden was al eerder aangegeven dat we ons sterk wilden maken voor de uitvoering van ons deel van het voorstel het TEE-treinstel te redden. De verwachting van het bestuur was dat in de ledenvergadering op 31 oktober het onderwerp TEE aan de orde zou komen. In de ledenvergadering werd in antwoord op de vraag hoe het stond met het TEE-project door Peter-Paul de Winter (hoofd collecties van het Spoorwegmuseum) gemeld dat in oktober 2020 de directie van het Spoorwegmuseum overleg heeft gevoerd met de bestuursleden van Stichting Trans Europ Express (TEE) over de complete overgang van de TEE-trein en bijhorende rijtuigen naar het Spoorwegmuseum. TEE wenst dat al het TEE-materiaal/materieel - dat deels gesaneerd en volledig gerestaureerd moet worden – overgenomen wordt door het Spoorwegmuseum. Het Spoorwegmuseum ziet de historische waarde. Echter de omvang van dit geheel en de verplichtingen die zij daarmee op zich zou nemen zijn zeer omvangrijk. Met spijt in het hart ziet zij dan ook af van het aanbod van de TEE. Het bestuur van de Stichting TEE respecteert gezien alle omstandigheden het door Spoorwegmuseum genomen besluit. Aanvullend op deze formele toelichting door PeterPaul de Winter namens het Spoorwegmuseum vulde onze voorzitter Richard Weurding aan dat de Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum nog steeds open staat voor de overname van maximaal twee van de vijf rijtuigen en om de mogelijkheden te onderzoeken om deze te kunnen restaureren. Het Zwitserse TEE treinstel Ram 501 wordt nog eens extra gewassen vlak voor de eerste rit als TEE 31 (Edelweiss); 2 juni 1957 (foto L.J.Biezeveld; archief NVBS Railverzamelingen) VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2020 NR 26 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication