9

de trein kwam in gebruik. Bekend zijn de beelden van bijvoorbeeld het station Driebergen. Voor dit doel werd zelfs de wegwerpbeker uitgevonden. Er waren treinstellen waar in een kleine keuken voor koffie kon worden gezorgd en met kleine zithoekjes waar bijvoorbeeld ook een uitsmijter kon worden genuttigd. Koffieservice en later met andere dranken en snacks werd ook populair door met karretjes en met bediening door de trein te lopen. Koffie karren die hun oorsprong hadden in de ooit bedachte constructie van het kinderwagenonderstel met daarop een koffieketel gemonteerd. In het nieuwe Intercitymaterieel (met de doorloopkop) was hiervoor zelfs een lift aangebracht om dat karretje naar de bovenverdieping te brengen. De stationsrestauraties waren veelal privéondernemingen en vooral op de kleinere stations hadden ze ook een sociale functie. Het waren helaas geen “geldmachines” en ze verdwenen dan ook langzaam uit de tijd. Ook over de lopende tentoonstelling werden de aanwezigen uitgebreid bijgepraat. Tuur vertelde over de rijtuigen en de organisatie van de tentoonstelling en de vele bijzonderheden die hier mee samen hingen. Over het panoramarijtuig van de Rheingold Expresse. Dit rijtuig had zelf geen keuken, die zat in de ‘Buckelspeisewagen’ die er achter zat. Met een keuken over twee verdiepingen: de koks boven en de bordenwassers onder (denk aan de hiërarchie!). Dit rijtuig van de Rheingold sprak de reizigers zeer aan, want vooral op het traject langs de Rijn van Keulen naar Mainz was er de mogelijkheid de mooie landschappen en heuveltoppen te bekijken vanuit een comfortabele zetel. Over het Mitropa-rijtuig vertelde Tuur dat deze organisatie in Duitsland al sinds 1915 actief was met diensten op de rails. Het logo met de Duitse adelaar (Bauhaus Stil) heeft in de loop van de jaren verschillende stilistische veranderingen ondergaan. De diensten veranderden ook. Waar we eerst hoorden over luxueuze diner-reizen, moesten de Oost-Duitsers in de tijden van de DDR (op reis naar de grote vakantieparken) het doen met een bordje met een worst en een broodje. Wel gegarneerd met een toefje mosterd en in de hand een flesje bier. Het aanwezige rijtuig straalt ook eenvoud en functionaliteit uit, het was “meals on wheels” in een stram regiem. Het was een goed en levendig verteld verhaal dat werd afgesloten met een dankwoord aan Tuur van onze secretaris Peter van der Vlist. Uiteraard was er deze avond de mogelijkheid de rijtuigen te gaan bekijken. Velen waren onder de indruk van het zo mooi gerestaureerde Plan D-rijtuig, voorwaar een blikvanger op de tentoonstelling. Een informatieve expositie met een keur aan internationale rijtuigen die grote belangstelling krijgt en is verlengd tot en met 10 januari 2021. n 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication