Sprinterkop op zijn plaats Terugkeer van de kop uit Barneveld; 4 november 2019 (foto Spoorwegmuseum) Op 6 januari vond in een verder stil en verlaten museum een boeiende rangeerbeweging plaats. Nou waren er die dag meer activiteiten: de rijtuigen van de tentoonstelling Tosti’s, Truffels, Treinen moesten werden voorbereid voor terugkeer naar hun eigenaren. Maar de Sprinterkop moest ook weer op zijn plaats. En de 3737 moest dus even naar buiten, zoals u kunt zien op de middenpagina’s van dit nummer. De Sprinterkop heeft een aantal ‘standplaatsen’ in het museum gehad. Na omzwervingen - waarbij telkens de inzet van een kostbare kraan nodig was – werd de cabine uiteindelijk in de expositiezaal geplaatst, vlak achter de deuren van het spoor, met de gedachte dat die deuren bij mooi weer open konden. Het is voorgekomen dat op de Oosterstraat langs rijdende fietsers bij het museum informeerden naar ‘iets nieuws’ dat men gezien had. Draaistel Om hem maximaal in het zicht te kunnen zetten, ook de doorgang door de deuren vrij te houden - en bovendien van de kop toch iets meer een trein te maken – werd gedacht aan het plaatsen op een draaistel. Eind 2012 werd dit plan om de Sprinterkop 16 op wielen te plaatsen op papier gezet en werd er gezocht naar een draaistel. Het werd een afgekeurd exemplaar (zonder motoren), andere draaistellen kon NS toen nog niet missen daar de Sprintervloot volledig operationeel was. Het draaistel kwam in het museum bij de draaischijf te staan, maar van combineren met de kop was nog geen sprake. Het bleef buiten staan te roesten en rommelig te zijn. En er zou weer een kostbare kraan nodig zou om kop en draaistel te combineren. Destijds beschikte het museum over van de RTM afkomstige hefbokken. Die waren nog gebruikt om het replica Koninklijk rijtuig op te vijzelen om daarvan de veren te wisselen. Hoewel dat nog niet zo eenvoudig zou zijn geweest had de Sprinterkop misschien zo kunnen worden gelicht
17 Online Touch Home