Utrecht, mevrouw mr. A.H. Brouwer-Korf die daarbij wordt geassisteerd door NS-president-directeur Aad Veenman en NSM-directeur Paul van Vlijmen. Zaterdag 20 maart is een echte spektakeldag: locomotief 6317 is in de nacht van 12 op 13 maart over het spoor vanuit Blerick naar Utrecht overgebracht en de NRS 107 is op een dieplader aangevoerd, de beide houten rijtuigen zijn de dag ervoor met een mammoetkraan “ergens” op een stukje spoor in de zandvlakte neergezet. De 6317 is met hydraulische vijzels van het aanvoerspoor getild en op zware stalen glijliggers gezet. Vandaag moet de 127 ton zware machine zo’n twintig meter zijwaarts worden verplaatst/geschoven. Een uiterst nauwkeurig klusje van een paar uur waarbij de hydrauliek het werk moet doen en de machinist goed in de gaten moet houden dat beide trekkabels gelijk blijven lopen. De hele operatie verloopt zonder noemenswaardig tegenslag. Het enige dat tegenzit is het weer: de hele dag regen. Op het moment dat de fraaie machine in de buurt van de SS 1622 staat kan bij alle aanwezigen van deze persmomenten een buitengewone nieuwsgierigheid worden bespeurd naar wat er in deze woestenij moet gaan ontstaan. Het is ten slotte een bijzonder vreemd gezicht om deze immense locomotieven en rijtuigen eigenlijk midden in het veld, in het zand of in het niets te zien staan zonder een idee te hebben of te kunnen krijgen welke functie zij in de nieuwe opzet van de verschillende Werelden gaan krijgen. Gedurende de verbouwing van het museum staat Blokkendoosrijtuig mC 9014 op het voorplein van het Maliebaanstation. In dit rijtuig staat een maquette opgesteld van het nieuwe museum en kunnen belangstellenden informatie krijgen over het ombouwproject. Na de heropening in 2005 wordt dit rijtuig aan de STAR in Stadskanaal overgedragen waar het tot op heden dienst doet als souvenirwinkel. Regelmatig ben ik tijdens de verbouwing even in het museum gaan kijken. Tijdens elk bezoek groeit de nieuwsgierigheid. Bij de heropening op zaterdag 4 juni 2005 valt het kwartje en wordt alles duidelijk. n De WR 2287 en B 119 staan al op hun definitieve plaats. Nu nog wel in de buitenlucht. Op de achtergrond de loods Nijverdal. 22
23 Online Touch Home