13

postrijtuigen waarin de briefbehandeling plaats vond. Vanaf 1925 betalen de posterijen aan de NS voor het postvervoer op basis van de afgelegde askilometers van de postrijtuigen. Elektrificatie middennet Op 15 mei 1938 wordt de elektrische tractie op het middennet ingevoerd met een verhoogde snelheid van de gestroomlijnde treinen. De PTT achtte het nog steeds rendabel om de post in de rijtuigen te verwerken, ondanks de verkorte rij- een stoptijden. In samenwerking met NS werden zes ‘aangepaste’ rijtuigen besteld bij Werkspoor en Beijnes, de Pec 8501-8506. De nieuwe rijtuigen waren iets langer dan de laatste stoomtreinpostrijtuigen en er kon meer personeel in werkzaam zijn. De openslaande portieren werden vervangen door bredere schuifdeuren waardoor er sneller gelost en geladen kon worden. Hoewel in dit artikel het latere museumrijtuig 8502 centraal staat toch voor de volledigheid de opmerking dat er nog nabestellingen volgden. Dat werden de 8507-8512 (Werkspoor) en 8513-8517 (Beijnes) in 1940 , de 8518-8521 (Allan) in 1941 en de 922-936 (met nieuwe nummering; Allan) in 1950. Opvallend is natuurlijk de afwijkende neusvorm. De nieuwe postrijtuigen moesten in het begin van hun loopbaan niet alleen gekoppeld kunnen worden met de dieseltreinen uit 1934 maar ook met de elektrische stroomlijntreinstellen die vanaf 1937 op de baan kwamen. Daar de DE3-en in het begin een ander model Scharfenbergkoppeling hadden dan de elektrische soortgenoten kregen de Pec’s voor hun koppeling nog een tussenstuk. In neergeklapte toestand kon worden gekoppeld met een DE3, bij een elektrisch treinstel werd het voorzetstuk opgeklapt en met haken aan de zijkant vast gezet. In 1939 werd besloten ook op de DE3-en het De museum DE1 41 en de Pec 1902 onderweg naar Blerick; 13 augustus 2006 (foto H. Klomp) nieuwere model Scharfenbergkoppeling aan te brengen waarmee vanaf 1940 de dubbele koppeling bij de Pec’s verviel, de kenmerkende neusvorm bleef. Dienstuitvoering voor en in de oorlog Al gedurende de laatste week van de winterdienst 1937/1938 heeft een van de exprestreinen Amsterdam WPArnhem gesplitst gereden als stoom- en elektrische trein. Met de laatste liep een Pec mee om zo het postpersoneel vertrouwd te maken met de inrichting van de nieuwe postrijtuigen. De 8501-8606 kwamen in Leidschendam in depot. In de relatief korte tijd dat zij voor de oorlog in dienst waren reden ze uitsluitend in een omloop van vijf rijtuigen de hele dag in de elektrische dienst op het middennet.

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication