14

Na de komst van de nabestellingen beschikte NS over 21 Pec’s die tijdens de oorlogsjaren 16 diensten per dag reden, voornamelijk in de sneltreinen op het middennet. Maar ze waren ook te zien in een paar slagen in de stopdienst Amsterdam-Arnhem, een enkele slag UtrechtAmersfoort, Arnhem-Nijmegen en Amsterdam-Haarlem-Den Haag. In de sneltreinen richting Gouda ging de Pec bijna altijd door naar Den Haag SS, slechts een enkele keer was dat Rotterdam Maas. In Utrecht was de spooropstelling zo gepland dat de Pec’s in de treinen naar/van Arnhem en Eindhoven langs het 2e perron naast elkaar stonden. Dienstuitvoering na de oorlog Toen na de oorlog de eerste Pec’s waren hersteld van oorlogsschade deden zij uitsluitend dienst op de lijn Amsterdam-Dordrecht met de zijtakken naar Zaandam, Haarlem-Zandvoort en Schiedam-Hoek van Holland. Ze reden tussen twee stroomlijntreinstellen in dezelfde dienstvolgorde als die treinstellen zodat er weinig met de Pec’s hoefde te worden gerangeerd. Latere jaren Na aflevering van de laatste postrijtuigen en samenhangend met de verdere elektrificatie van het NS-net kwamen de Pec’s eigenlijk overal waar de rijdraad hing. Maar ook op dieselbaanvakken zoals ArnhemWinterswijk en Nijmegen -Vlissingen reden ze enkele diensten. In 1956 kwamen de eerste tot mP (motorpost) verbouwde blokkendozen (materieel ’24) in dienst. De PTT begon steeds meer met afzonderlijke postperrons te werken en dat was voor de Pec’s maar lastig vanwege het dan noodzakelijke rangeerwerk: ze konden allen met stroomlijnmaterieel worden gekoppeld. Zo kwijnde deze serie rijtuigen langzaam weg om in 1979 definitief buiten dienst te worden gesteld. Museumrijtuig 8502 Ons museumrijtuig wordt gebouwd door Werkspoor en op 13 mei 1938 in dienst gesteld. Tijdens de spoorwegstaking 1944/1945 worden van het op dat moment uit 21 rijtuigen bestaande park Pec’s onze 8502 en nog 14 collega’s in de richting Duitsland weg gevoerd. In mei 1945 zijn er nog zes stuks in Nederland. Van die weggevoerde 15 rijtuigen komen er tot in het voorjaar van 1948 12 terug naar ons land, vaak in slechtere toestand dan de zes in Nederland gebleven soortgenoten. De museum Pec 8502 komt op 16 juli 1945 (met drie soortgenoten) uit Duitsland via Simpelveld in Maastricht terug op Nederlandse bodem. Een paar dagen later gaan de rijtuigen via Luik-Hasselt-Valkenswaard naar Eindhoven. Daarna wordt de 8502 opgeborgen in Geldrop in afwachting van herstel dat plaats zal vinden bij Allan in Rotterdam. De oorlogsschade valt bij de 8502 ten opzichte van veel collega’s mee: er zijn drie ruiten stuk en de ventilatoren zijn weg. De WC en de dienstafdeling zijn goed, op een verdwenen kleerhaak na. Verder zijn plafond, vloer en zijwanden nog in goede staat. Aan de paktafel en de 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication