8

Utrecht Zuidzijde; 17 december 2008 Onze hondekop 386 is 60 jaar Het was in september zestig jaar geleden dat onze 386 werd afgeleverd door Werkspoor in Utrecht waar het stel na geslaagde proefritten een dag later in dienst kwam. Een korte levensloop van dit pronkstuk in de museumcollectie. Het treinstel komt in eerste instantie in onderhoud in Leidschendam maar verhuist in september 1964 naar de lijnwerkplaats Amsterdam. In 1965 wordt bij Werkspoor in Utrecht de ATB in de 386 aangebracht. Passend in de nieuwe huisstijl van NS worden in december 1968 de bekende NS-emblemen aangebracht. In het kader van de grote dienstregelingswijziging (en de introductie van het Intercitynetwerk) wordt het materieel ’54 gemoderniseerd. De treinstellen krijgen o.a. centrale deursluiting en een omroepinstallatie. De 386 is in oktober 1969 hiervoor aan de 8 beurt. In maart 1971 wordt het derde frontsein aangebracht. In mei 1977 verlaat de 386 de hoofdwerkplaats Haarlem in de gele kleur. In 1981 loopt de 386 de eerste vermeldenswaardige schade op en het is ook meteen raak: tussen Onnen en Assen botst het treinstel met de ABDk op een tractor. Het herstel duurt drie maanden en wordt uitgevoerd in Haarlem. De verdere loopbaan van onze 386 wordt gekenmerkt door slechts kleinere storingen en defecten, bijvoorbeeld een dak lekkage, ATB-storing en kleine aanrijdingsschade. En dan komt het moment dat ook materieel ’54 gaat verdwijnen. De 386 wordt in 1990 gebruikt om een proefrevisie uit te voeren met als oogmerk een aantal ’54-ers nog enige jaren in dienst te kunnen houden. Medio 1995 bevindt de 386 zich bij het laatste groepje overlevenden

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication